چگونه هورمون ها بر کیفیت بینایی تاثیر می گذارند

تاثیر هورمون بر بینایی

هورمون و کیفیت بینایی ، هورمون ها مواد شیمیایی در بدن شما هستند که فعالیت ها را در کل بدن کنترل می کنند. هورمون ها که اغلب “پیام رسان” بدن نامیده می شوند ، از طریق جریان خون و مایعات دیگر به اندام ها و بافت ها می روند و به سلولهای بدن می گویند چه کاری انجام دهند و چه موقع این کار را انجام دهند. گرسنگی ، رفتار ، خواب ، تولید مثل و خلق و خوی فقط برخی از کارکردهای اصلی بدن است که هورمون آنها را هماهنگ و کنترل می کند. هر کس در طول زندگی خود تغییرات هورمونی را تجربه می کند و این تغییرات در تمام قسمت های بدن از جمله چشم ها تأثیر می گذارد.

هورمون ها و تغییر بینایی در کودکان

تغییرات بینایی بلوغ

در دوران بلوغ بدن کوکان به سرعت رشد وتغییر می کند در این زمان  سطح هورمون ها هم افزایش پیدا می کند. همچنان که دست ها و پاها رشد می کنند کره چشم هم رشد می کند . این رشد کره چشم می تواند باعث تاری دید مسبب از نزدیک بینی شود.

استفان لیپسکی ، دکتر ، چشم پزشک کودکان در آتلانتا ، جورجیا توضیح می دهد: “هنگامی که هورمون های یک نوجوان تثبیت شود ، بینایی نیز باید پایدار شود.” “اما مهم است که در دوره بلوغ و بعد از بلوغ ، سالانه معاینات چشم انجام دهید تا مطمئن شوید فرزند شما بهترین دید ممکن را دارد.”

هورمون ها و تغییر بینایی در زنان

به لطف هورمون ها ، زنان ممکن است در طول زندگی خود تغییر دید را تجربه کنند. هورمون های استروژن و پروژسترون ارتباط زیادی با این موضوع دارند. میزان تغییر آنها می تواند روی غده های چربی چشم تأثیر بگذارد ، که می تواند منجر به خشکی چشم شود. استروژن همچنین می تواند بر خاصیت ارتجاعی قرنیه تاثیربگذارد و این می تواند در نحوه انتقال نور به چشم تغییر ایجاد کند. خشکی و تغییر در بازتاب نور به چشم می تواند باعث تاری دید شود و همچنین استفاده از لنزهای تماسی را دشوار کند.

النا جیمنز ، پزشک عمومی ، چشم پزشکی جامع در پورتوریکو می گوید: “با تأثیر هورمونی قرص های ضد بارداری ، بارداری و یائسگی ، زنان می توانند با یک عمر نوسان در میفیت بینایی مواجه شوند.” وی اظهار داشت: ” زنان ممکن است دچار تاری دید ، سوزش و ناراحتی در چشم شوند . اغلب ، استفاده از  قطره های چشمی می تواند به خشکی ناشی از تغییرات هورمونی کمک کند. ”

خوشبختانه ، تاری دید به دلیل تغییرات هورمونی اغلب هنگام پایین آمدن سطح هورمون ها برطرف می شود. با این حال ، اگر بینایی شما چند ماه پس از بارداری به حالت عادی بر نگذشت ، یا تجربه تغییرات ناگهانی داشتید ، بسیار مهم است که سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید تا شرایط جدی تر پزشکی مانند دیابت را بررسی کنند.

هورمون های تیروئید و بینایی

هورمونهای تیروئید در رشد بدن از جمله تکامل چشم ها نقش اساسی دارند.

بیماری غده تیروئید زمانی ایجاد می شود که غده تیروئید مقدار مناسب یا نوع مناسب هورمون را تولید نمی کند ،. هنگامی که یک آنتی بادی (پروتئین خونی) به غده تیروئید حمله می کند ، یک بیماری به نام بیماری گریوز ایجاد می شود ، که اغلب منجر به تولید بیش از حد یا کم هورمون تیروئید می شود. همین آنتی بادی می تواند به بافت های اطراف چشم حمله کند. علائم آن شامل چشم های برجسته است. با این که همان آنتی بادی که به غده تیروئید حمله می کند و به هم چشم حمله می کند ، مشکلات تیروئید و مشکلات چشمی دو مسئله جداگانه هستند. بیماری چشمی تیروئید حتی وقتی غده تیروئید شخص به طور عادی عملکرد دارد نیز ممکن است رخ دهد.

سطح غیر طبیعی هورمون تیروئید می تواند بر سایر جنبه های رشد چشم و بیماری های چشم تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان داده است که افراد با سطح بالاتری از هورمون تیروئید خاص (T4) در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و سایر تغییرات شبکیه هستند. و در یک مطالعه دیگر ، به نظر می رسد که سطح هورمون تیروئید بر رشد و تنظیم مداوم مخروط های چشم (سلول های مسئول بینایی رنگ شما) تأثیر می گذارد.

چه موقع باید بخاطر تغییر بینایی خود به پزشک مراجعه کنید؟

طبیعی است که با افزایش سن ، تغییر در بینایی ایجاد شود. با این حال ، در اینجا تغییراتی وجود دارد که نشانگر مشکل احتمالی در چشمان شماست:

• برآمدگی یک یا هر دو چشم.
• پرده تیره که دید شما را مسدود می کند؛
• کاهش بینایی ، حتی اگر موقتی باشد.
• بینایی تحریف شده.
• دید دوگانه؛
• اشک بیش از حد
• Halos (دیدن حلقه های رنگی در اطراف منبع نوری)؛
• از دست دادن دید محیطی (جانبی).
• دیدن اشیاء  شناور جدید (“رشته” های مشکی یا ذره ) و / یا دیدن جرقه.
• درد در چشم؛
• قرمزی غیرمعمول.

اگر هر یک از این علائم را دارید یا احساس می کنید که تغییرات بینایی شما به طور ناگهانی اتفاق می افتد ، سریعاً به یک چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک شما ممکن است از شما بخواهد به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا دریابید که آیا هورمونهای خارج از تعادل ، عاملی در تغییر دید شما هستند یا خیر.

منبع  آکادمی چشم پزشکی آمریکا

4 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | |