صفحه نمایش و چشمان کودک

صفحه نمایش و چشمان کودک : دلایل زیادی برای والدین وجود دارد که در مورد مقدار زمان استفاده از صفحه نمایش به فرزندانشان بیشتر توجه کنند.  استفاده از صفحه نمایش به صورت روزانه با پیامدهای رشد، چاقی، کیفیت خواب ضعیف و رشد چشم ارتباط دارد. تحقیقات از کانادا نیز نشان داده است که کودکان پیش دبستانی که روزانه بیش از دو ساعت از صفحات نمایش مانند گوشی و تبلت استفاده می کردند میزان ابتلا به ADHD  اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی   ۸ برابر بیشتر بود

سازمان های کارشناس راهنمایی هایی برای والدین برای کمک به درک واقعیت های کشف شده در تحقیقات علمی ایجاد کرده اند. سازمان بهداشت جهانی به تازگی دستورالعمل جدیدی را ارائه کرده است که نشان می دهد هیچ مقدار  زمانی برای استفاده از صفحات نمایش برای کودکان زیر ۱ سال وجود ندارد به عبارت بهتر کودکان زیر یکسال نباید در معرض صفحات نمایش قرار بگیرند برای کودکان بزرگتر هم زمان بسیار محدودی را توصیه می کنند

نوزاد با عینک

آکادمی چشم پزشکی آمریکا بخش کودکان ، توصیه می کند که کودکان زیر ۱۸ تا ۲۴ ماه از صفحات نمایش استفاده نکنند البته استفاده از صفحات نمایش در مورد ویدیو چت استثناء شده است همچنین زمانی که کودکان به سنی می رسند که اجازه استفاده از صفحات نمایش را دارند توصیه می شود تمرکز بر روی محتوای آموزشی باشد.

 

تاثیرات استفاده از صفحات نمایش بر چشمان کودک

آکادمی پزشکان چشم پزشکی آمریکا توصیه های خاصی برای میزان زمان استفاده از صفحه نمایش برای کودکان ندارد. اما والدین باید از اثرات احتمالی استفاده  آن بر چشم کودکان مطلع باشند و همچنین از نگرانی های بهداشت عمومی که گروه های دیگر مانند WHO مطرح می کنند، آگاه باشند.

مشکلات نزدیک بینی

تعداد افرادی که در آمریکا دچار نزدیک بینی می شوند نسبت به سال ۱۹۷۱ دوبرابر شده است همچین در برخی از کشورهای آسیایی تا ۹۰ درصد نوجوانان و بزگسالان در معرض این بیماری قرار گرفته اند تحقیقات نشان می دهد نسل به نسل این مشکل جدی تر و فراگیر تر می شود .

مطالعه که درسال ۲۰۱۹ که در  ژورنال آکادمی چشم پزشکی آمریکایی به چاپ رسید ، شواهد بیشتری را  ارائه می‌کند که حداقل بخشی از افزایش جهانی در مورد نزدیک بینی مربوط به انجام فعالیت هایی می شود که در نزدیکی چشم باید انجام شود مانند نگاه کردن به صفحه نمایش موبایل یا تبلت .

این مطالعه نشان می دهد این مشکل در مورد کتاب های چاپی و به طور کلی مدت زمان ماندن در خانه می باشد با گذراندن مدت زمانی در محیط باز و خارج از خانه می توان این پروسه نزدیک بین شدن چشم را کند کرد

فشار دیجیتال چشم Digital Eye Strain

این عنوان به مجموعه ایی از علاءم ونشانه ها گفته می شود که موقتی می باشند و سبب این علاءم نیز خیره ماندن به مدت طولانی به صفحات نمایش می باشد .

به عنوان نمونه می توان به خشکی چشم ،خارش ، تیره شدن دید و سر درد اشاره کرد.

ساده ترین راه برای جلوگیری از فشار چشم دیجیتال (یا فشار چشم از هر کاری که نیاز به تمرکز در فاصله نزدیک دارد مانند خواندن یا دوختن) این است که مطمئن شوید که غالبا پلک می زنید و برای هر   ۲۰ دقیقه ایی که به صفحه نمایش یا هر چیز دیگری که به آن خیره بودید سرتان را بلند کنید و به شی ایی دورتر تمرکز کنید که حداقل ۲۰ فوت  با شما فاصله داشته باشد و حداق برای ۲۰ ثانیه به آن شی نگاه کنید مثلا به کلید برقی که بر روی دیوار است نگاه کنید. این استراتژی تمرکز مجدد متداول،  ۲۰-۲۰-۲۰ نامیده می شود، و اجازه می دهد چشم ها را ریکلس و تنظیم مجدد کنید.

اختلال خواب و استفاده از صفحه نمایش

در حالی که برخی از خطرات نور آبی ممکن است در سال های اخیر بیش از حد مورد بزرگ نمایی شده باشد ، استفاده از صفحه نمایش درست قبل خواب می تواند به کیفیت خواب آسیب برساند.  خواب کافی برای رشد کودک بسیار مهم است از این رو سازمان بهداشت جهانی خواب را یکی از موارد مهم در آخرین توصیه های خود قرار داده است.

چشمان کودک

نکات کلیدی برای ایمنی و راحتی چشم کودکان در برابر صفحه نمایش

بهترین راه برای مقابله با اثرات احتمالی صفحه نمایش در چشم ها و بینایی کودکان، کمک به آنها در ایجاد عادات خوب در استفاده از صفحات نمایش است. این نکات همان توصیه به عادات خوبی است که به بزرگسالان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن چشم مانند خشکی یا ساییدگی چشم می شود.

  • قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را دنبال کنید: هر ۲۰ دقیقه، حداقل به فاصله ۲۰ فوت به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید.
  • یک تایمر را تنظیم کنید تا به کودک یادآوری کند که چه زمانی به فاصله دور نگاه کند.
  • جایگزین کردن کتاب الکترونیکی با یک کتاب واقعی و تشویق کودک به بلند کردن سر و نگاه کردن به بیرون از پنجره بعد پایان هر فصل از کتاب
    پس از اتمام یک مرحله از بازی ویدیویی، به بیرون از پنجره به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید
  • در هر چند فصل از یک بوک مارکر (نشان لای کتاب) برای یادآوری به کودک استفاده کنید یادآوری به اینکه چشم از کتاب بر دارد و به بیرون نگاه کند در کتاب های الکترونیکی هم امکان بوک مارک گذاری وجود دارد
  • اجتناب از استفاده از صفحه نمایش در محیط آزاد  یا در مکان خیلی روشن، جایی که انعکاس نور بر روی صفحه نمایش می تواند سبب ایجاد فشار بر چشم شود.
  • تنظیم روشنایی و کنتراست صفحه نمایش تا آنجا که احساس راحتی کنید.
  • به آنها یادآوری کنید که پلک بزنند
  • کودک خود را تشویق کنید رسانه های دیجیتالی را دورتر از خود نگه دارید: ۱۸ تا ۲۴ اینچ ایده آل است.
  • هنگام استفاده از صفحه نمایش بدن در حالت ارگونومیک قرار داشته باشد

منبع : سایت چشم پزشکی آمریکا

مطلب مرتبط:

آیا در مورد نور آبی باید نگران باشیم؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | | | | | |