آیا در مورد نور آبی باید نگران باشیم؟

هنگامی که شما ساعت ها به یک صفحه نمایش خیره می شوید، یعنی کامپیوتر، تلویزیون، تلفن یا رایانه لوحی، شما در معرض نور آبی از دستگاه قرار می گیرید. اما شواهد علمی وجود ندارد که نور آبی از دستگاه های دیجیتال سبب آسیب به چشم شما شود.

ناراحتی که بعضی از افراد بعد از تماشا صفحات دیجیتال احساس می کنند غالبا به خاطر عارضه ایی است که به آن خستگی دیجتالی چشم می گویند.

Rahul Khurana، سخنگوی آکادمی چشم پزشکان آمریکایی، می گوید: برای بسیاری از ما هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش، کمتر پلک می زنیم که  باعث ایجاد فشار چشم و خشک شدن چشم می شود.

نور آبی بر ریتم روزانه بدن، چرخه طبیعی و خواب ما تاثیر می گذارد. در طول روز، نور آبی ما را بیدارتر می کند و ما را تحریک می کند.تا هوشیار تر بمانیم  اما قرار گرفتن در معرض نور آبی بیش از حد در شب از گوشی، رایانه لوحی یا رایانه شما می تواند به خواب رفتن شما را سخت تر کند

به همین دلیل سخنگوی آکادمی چشم پزشکان آمریکا توصیه می کند دو ساعت قبل از اینکه به رخت خواب بروید استفاده از صفحه نمایش ها را مانند گوشی ، محدود کنید . البته در دیوایس های جدید تنظیماتی برای حالت شبانه وجود دارد تا نور آبی را به حداقل ممکن کاهش دهد.

اگر چه بر خلاف باور مردم که نور صفحات نمایش را بزرگ ترین منبع نور آبی می دانند ، بزرگ ترین منبع  نور آبی خورشید است . منابع دیگر عبارتند از نور فلورسنت، لامپهای کم مصرف و همچنین نور ال ای دی ها می توان نام  برد .

مقدار قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه نمایش بسیار کمتر از مقدار قرار گرفتن در معرض آفتاب است و همچنین مقدار زیان بخش بودن آن هم کمتر است.

قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش که از خورشید ساتع می شود باعث افزایش خطر بیماری های چشم، از جمله آب مروارید و سرطان می شود. البته دانش ما درباره نور آبی کمتر است. لذا  اثرات نور آبی هنوز در حال تحقیق است.

اقدامات پیشگیرانه علیه نور آبی، حتی اگر شواهدی از آسیب به وسیله خود نور آبی وجود نداشته باشد،امکان دارد بیشتر شود. زیرا می تواند پیامدهای غیر مستقیم داشته باشد به عنوان مثال برخی مطالعات نشان می دهد که قرار نگرفتن در معرض نور خورشید کافی در کودکان می تواند بر رشد و توسعه دید میدانی کودکان تاثیر منفی داشته باشد همچنین ممکن است خطر نزدیک بینی (نزدیک بینی) را در نوجوانان و بزرگسالان جوان افزایش دهد.

بهترین روش برای محافظت از چشمان شما در برابر فشار چشم از نور آبی در دستگاه ها، استفاده از قانون “۲۰-۲۰-۲۰” است.  هر بیست دقیقه به مدت بیست ثانیه به شی ایی که حداقل بیست فیت ( تقریبا ۶ متر )  با شما فاصه دارد متمرکز شوید

در صورتی که احساس خشکی در چشمنتان کردید می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید البته با رعایت دستورات روی جعبه

ازعینک هایی که ادعا می کنند از چشم شما در برابر نور آبی محافظت می کنند، به دلیل فقدان شواهدی که موثربودن آنها را تایید کنند استفاده نکنید. آکادمی هیچ وسیله ویژه محافظتی برای استفاده از کامپیوتر توصیه نمی کند.

منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |