عفونت چشم : اکنون مراقب باشید یا بعدا پشیمان شوید

جلوگیری از عفونت های چشمی

ویروس ها و دیگر میکروب ها  که می توانند باعث عفونت چشم شوند ، مانند چشم صورتی ( pink eye)  ، از علت های اصلی عفونت هستند. ما به راحتی می توانیم ویروس ها ، باکتری ها و موارد دیگر را در زندگی روزمره خود دریافت کنیم. دستگیره درب ، چرخ دستی های خرید ، صندلی ، میز مدرسه و سطوح مشابه در خانه – همه از منابع احتمالی هستند.

هنگامی که یک نفر به عفونت چشم مبتلا باشد ، می تواند به راحتی آن را به عزیزان ، همکاران و حتی افراد غریبه منتقل کند. اما این نکات ساده می تواند شانس ابتلا یا زمان گذر از عفونت چشم را کاهش دهد.

شستشو مکرر دست

دست هایتان را بشویید

شما بهترین و ساده ترین دفاع را در دسترس دارید: دستان خود را بشویید! شستن مکرر دست ، شما را از میکروبهایی که روی پوست شما قرار می گیرد محافظت می کند و به شما در جلوگیری از انتقال عفونت به دیگران کمک می کند. البته طبق دستور العمل های بهداشتی دستانتان را بشویید.

چشمان خود را مالش ندهید (دست به چشمتان نزنید)

اگر چشمان شما اشک آلود است و ریزش دارد ،  یا خارش دارد ، آنها را با دستان خود مالش ندهید. برای تمیز کردن چشم بهتر است از یک پارچه تمییز و نرم استفاده کنید. اگرعفونت ویروسی دارید ، و به چشمتان دست زدید به احتمال  زیاد آن را به بقیه انتقال می دهید. و بعد از تمیز کردن چشمان خود با آن پارچه دیگر از آن برای چیز دیگری استفاده نکنید

اگر مبتلا به عفونت چشم هستید ، باید هر پارچه ، ملافه یا لباس هایی را که ممکن است چشم شما را لمس کرده باشد را، بشویید. این امر به شما در جلوگیری از انتشار ویروس در خانواده ، دوستان و همکاران کمک می کند.

لنز تماسی

لنزهای تماسی خود را تمیز کنید

بسیاری از مصرف کنندگان از لنزهای تماسی خود بسیار مراقبت می کنند. این تکه های پلاستیکی کوچک می توانند به باکتری ها ، ویروس ها و حتی انگل ها آغشته شوند.

دقت تمیز کنید

  •  قبل از تماس با لنزهای تماسی ، دستان خود را با آب و صابون بشویید و آنها را با حوله بدون پرز خشک کنید.
  • حتی اگر از محلول” بدون نیاز به مالش لنز برای تمییز شدن ( no-rub type.) ” استفاده می کنید همچنان از همان متد شستشودادن با محلول به وسیله انگشتان تمییز استفاده کنید 
  • هرگز لنز را در دهان خود قرار ندهید تا آنها را خیس کنید. بزاق ( آب دهان ) محلول استریل نیست.
  • لنزهای تماسی را در آب (آب شیر یا آب استریل) شستشو یا نگهداری نکنید.
  • هرگز از محلول نمکی خانگی استفاده نکنید.
  • برای ضد عفونی کردن لنزهای خود از محلول نمکی یا قطره های مرطوب کننده استفاده نکنید. آنها ضد عفونی کننده نیستند.
  • هر بار که لنزهای تماسی را تمیز و ضد عفونی می کنید ، از محلول جدید استفاده کنید. هرگز از محلول قدیمی استفاده مجدد نکنید .
  • محلول استفاده شده را درون یک بطری دیگر برای استفاده مجدد نریزید. آن محلول دیگر استریل نیست
  • اطمینان حاصل کنید که نوک بطری محلول هیچ سطحی را لمس نمی کند. هنگامی که از آن استفاده نمی کنید ، بطری را محکم بسته نگه دارید.

جعبه نگهدارنده (کیس ) لنزهای تماسی را تمییز کنید

جعبه لنز تماسی خود را تمیز نگه دارید. هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید و هرگزاز معلول قدیمی برای تمییز کردن آن استفاده نکنید. هر بار ازمحلول  کاملاً تازه استفاده کنید.

با چشم پزشک خود تماس بگیرید

اگر علائمی مانند قرمزی چشک ، خارش ، چشمان آبکی یا ریزش مخاطی دارید یا پلک ها و مژه های شما به هم چسبیده است ، باید توسط چشم پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند چندین مشکل مختلف از جمله ویروس ها را نشان دهد.

منبع

مطالب مرتبط

درمان سریع خانگی برای رفع قرمزی چشم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |