رانندگی ، کیفیت و میدان دید

کیفیت دید و میدان دید یکی از مسائل مهم و حیاتی در زمان رانندگی است .

دید خوب به شما کمک می کند که خطرات جاده را شناساسی کنید ، بتوانید علائم راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهید همچنین داشبورد خود  را زیر نظر داشته باشید.

آگاهی از مشکلات شایع و همچنین حساس بودن به تغییرات در کیفیت دید می تواند به شما و عزیزانتان در هنگام رانندگی کمک کند.

چه مقدار کیفیت بصری و میدان دید برای رانندگی ضروری است؟

کیفیت بصری یکی از مهمترین عوامل رانندگی ایمن است . مقدار و اندازه این کیفیت را قوانین راهنمایی و رانندگی تعیین می کنند .

قوانین هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است برای همین باید در مورد قوانین محل رانندگی خود اطلاع داشته باشد به عنوان مثال در ایران ظاهرا مقدار دودی بودن شیشه های اتومبیل نباید بیشتر از ۳۰ درصد باشد.

با تست بینایی که در موقع گرفتن گواهینامه یا تمدید آن الزامی است مقدار بینایی شما را اندازه می گیرند تا نیاز شما را به عینک مشخص کنند یا اگر به خاطر دارویی این تغییر ایجاد شده باشد داروی شما را عوض کنند .

به مقدار زاویه ایی که شما می توانید در یک نگاه ببینید را میدان دید می گوند به عبارت بهتر زمانی که شما به نقطه ایی خیره شدید چه مقدار از اطراف آن شی را می توانید ببینید .

انواع مختلفی از تست ها برای تعیین دید وجود دارد که پریمتر یکی از دستگاه های شایع در این زمینه می باشد.

علاوه بر این، دید رنگی به شما کمک می کند تا سیگنال های ترافیکی و چراغ های ترمز را شناسایی کنید. حساسیت کنتراست به شما امکان می دهد عابر پیاده، چراغ ها و علائم جاده را در هوای بد و در شب مشاهده کنید

تغییرات شایع در مورد کیفیت دید که بر رانندگی تاثیر می گذارد

تغییرات نرمال مانند تغییرات دید که مربوط به بالا رفتن سن می شود می تواند بر روی کیفت دید و توانایی شما در رانندگی ایمن تاثیر گذار باشد .

 این تغییرات نر مال شامل :

 پیر چشمی ، که می تواند منجر به صدمه به کیفیت دید شما نسبت به داشبورد و سیستم ناوبری شما شود

خشکی چشم ، که باعث کاهش کیفیت دید در شب می شود

دیگر انواع تغییرات :

گلوکوم، یک بیماری که به عصب بینایی چشم شما آسیب می رساند. اغلب نشانه های هشدار دهنده یا علائم واضح در مراحل اولیه وجود ندارد.

همانطور که بیماری پیشرفت می کند، در حالت شایع  تر نقاط کور در اطراف میدان بینایی رشد می کند و در موارد کمتر شایع در مرکز دید این اتفاق می افتد.

بیماری دیابت، یک بیماری است که در آن سطح قند خون بالا باعث آسیب رساندن به عروق خونی در شبکیه می شود و میدان دید را از اطراف و مرکز از بین می برد .

آب مروارید ، بیماری که لنز طبیعی چشم را درگیر می کند یک بیماری پیش رونده که عدسی چشم را به حالت سفید یا ابری در می آورد.

از علائم آن تار شدن دید ،  دیدن حاله یا روشنایی زیاد در اطراف منبع نوری را می توان نام برد

در شرایطی آب مروارید می تواند دیدن را سخت تر کند  مثلا در شب یا در آب و هوای بد

در نهایت به تدریج قابلیت تشخیص رنگ را می تواند از بین ببرد

دژنراسیون ماکولا ( تباهی لکه زرد  ) یک بیماری که در آن بخشی از شبکیه به نام ماکولا آسیب دیده و باعث از بین رفتن دید در مرکز میدان بینایی  می شود.

برای برخی از افراد ، این مشکلات به سرعت آشکار می شود. اما برای دیگران ممکن است تدریجی باشد که کمتر قابل شناسایی است.

داشتن تست بینایی به صورت منظم میتواند به چشم پزشک کمک کند تا این تغییرات را در اوایل تشخیص دهد تا سریعا اقدام به درمان کند که خدای نکرده بیماری به مرحله بازگشت ناپذیری این آسیب ها نرسد.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا کسانی که ۴۰ سال به بالا هستند را توصیه می کند به صورت منظم برای پیشگری از  آسیب بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنند.

برای برخی از افراد ، این مشکلات به سرعت آشکار می شود. اما برای دیگران ممکن است تدریجی باشد که کمتر قابل شناسایی است.

داشتن تست بینایی به صورت منظم میتواند به چشم پزشک کمک کند تا این تغییرات را در اوایل تشخیص دهد تا سریعا اقدام به درمان کند که خدای نکرده بیماری به مرحله بازگشت ناپذیری این آسیب ها نرسد.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا کسانی که ۴۰ سال به بالا هستند را توصیه می کند به صورت منظم برای پیشگری از  آسیب بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنند.

رانندگی در شب

در شب نور کمتر است لذا وظایف پیچیده تری برای رانندگی ایمن لازم است . در مورد وسائلی که سازندگان آن ادعا می کنند که دید شما را در شب بهبود می دهند محتاتانه تر برخورد کنید .

برای بهبود توانایی رانندگی در شب نکات زیر را پیروی کنید

شیشه جلو اتومبیل خود را در داخل و خارج تمیز کنید. مردم اغلب اهمیت پاک کردن داخل شیشه جلو پنجره را که به آسانی می لرزند فراموش می کنند.

شیشه جلو اتوموبیل را هم از داخل و هم از بیرون به خوبی تمییز نگه دارید . چون به راحتی کثیف می شوند.

مطمئن شوید برف پاکن های ماشین در وضع خوبی باشند .

شیشه چراغ جلوی ماشین را همیشه پاک نگه دارید چون به راحتی می تواند به وسیله گرد و غبار جاده پوشیده و از نور دهی آن کاسته شود.

اگر عینکی هستید حتما عینک ویا لنز تماسی خود را شفاف نگه دارید و اگر باید دکترتان را ویزیت کنید به هیچ وجه آن را به تاخیر نیاندازید

اگر در دید شبتان تغییری نسبت به گذشته به وجود آمد برای بررسی به چشم پزشکتان مراجعه کنید

مشکل دید در شب برای خیلی از افراد ممکن است پیش بیاید و همچنین ممکن است به دلایل مختلف و متعددی این مشکل ایجاد شده باشد . چشم پزشکان بهترین متخصصانی هستند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند .

در صورتی که این  عارضه حتی به خاطر بیماری هم به وجود آمده باشد هنوز هم شانس  بهبودی در صورت درمان مناسب وجود دارد.

همچنین گاهی ممکن است این علائم در مورد بیماری های جدی باشد که با مراجعه به موقع به چشم پزشک باعث تشخیص زودهنگام آنها شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | |