انسداد شریان شبکیه ( سکته چشم ) چیست؟

تغییرات بینایی در افراد بالای ۶۰ سال

انسداد شریان شبکیه یا سکته چشم چیست؟

بیشتر مردم می دانند که فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی خطری برای سلامت کلی محسوب می شود. اما بسیاری نمی دانند که فشار خون بالا می تواند با آسیب رساندن به شریان های چشم ، بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

انسداد شریان شبکیه (RAO) ممکن است  در یک یا چند شریان شبکیه اتفاق بیافتد. انسداد در اثر لخته شدن یا تجمع کلسترول در سرخرگ ایجاد می شود.

 

دو نوع RAO وجود دارد:

انسداد شریان های فرعی شبکیه موسوم به(BRAO) عروق خونی کوچک در شبکیه شما را مسدود می کند.

انسداد شریان مرکزی شبکیه (CRAO) که انسداد در شریان مرکزی شبکیه می باشد. این نوعی سکته در چشم است و باید دقیقاً مانند سکته ارزیابی و درمان شود

 

علائم و خطر انسداد شریان شبکیه

شایع ترین علامت انسداد شریان شبکیه (RAO) کاهش بینایی ناگهانی و بدون درد است.که می تواند تمام یک چشم را تاثیر بگذارد، در صورتی که انسداد شریان مرکزی شبکیه باشد (CRAO)، یا فقط بر بخشی از یک چشم تاثیر بگذارد در صورتی که مربوط به انسداد عروق فرعی شبکیه باشد(BRAO) .
علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن بینایی محیطی
  •  دید تحریف شده ،
  • ایجاد نقاط کور در بینایی

اگر هر یک از این علائم را دارید ، سریعاً برای جلوگیری از از بین رفتن بینایی ، به پزشک مراجعه کنید.

 

چه کسانی در معرض خطر انسداد شریان شبکیه (RAO) قرار دارند؟

مردان بیشتر از زنان مبتلا RAO  می شوند. این بیماری بیشتر در افرادی که در دهه ۶۰ عمر خود هستند مشاهده می شود. ابتلا به برخی بیماری ها خطر ابتلا به RAO را افزایش می دهد. این بیماری ها شامل:

  • بیماری قلب و عروقی
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • باریک شدن شریان کاروتید یا گردن.

 

تشخیص انسداد شریان شبکیه

سکته چشمی

در صورت کاهش بینایی ناگهانی ، باید سریعاً با چشم پزشک خود تماس بگیرید. او معاینه کامل را انجام می دهد تا تشخیص دهد که شما سکته چشمی (RAO) داشته اید یا خیر. چشم پزشک شما با قطره مخصوصقرینه چشم شما را گشاد می کند. این به او اجازه می دهد شبکیه را برای علائم آسیب بررسی کند.

آزمایشات دیگری که ممکن است چشم پزشک شما انجام دهد عبارتند از:

آنژیوگرافی فلورسانسین. در این تست باز تصویربرداری به وسیله دوربین مخصوصی که برای عکس گرفتن از شبکیه است استفاده می شود. مقدار کمی از رنگ زرد (فلورسئین) به رگ  بازوی شما تزریق می شود. عکسهای گرفته شده از  رنگ فلورسئین که در سرخرگهای شبکیه جریان دارند نشان می دهد که چه تعداد شریان بسته است

اندازه گیری فشار داخل چشم

رفلکس مردمک چشم

عکسهای دیگر شبکیه

معاینه با دستگاه اسلیت لمپ

تست دید جانبی (معاینه میدان دید)

تست حدت بینایی ، برای تعیین اینکه تا چه اندازه می توانید نمودار چشم را بخوانید.

از آنجا که RAO شامل جنبه های دیگر سلامت عمومی شما است ، چشم پزشک شما به احتمال زیاد با ارائه دهنده مراقبت های پزشکی شما ارتباط برقرار خواهد کرد.

افرادی که دارای RAO هستند در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی قرار دارند (هنگامی که جریان خون به مغز قطع می شود) ، بنابراین چشم پزشک یا پزشک معالج شما ممکن است سونوگرافی از عروق کاروتید شما (عروق اصلی خون در گردن که خون را به چشم ومغز می رساند) تجویز دهند.سونوگرافی یک آزمایش پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام ها و بافت های داخل بدن استفاده می کند. همچنین ممکن است به شما گفته شود که اکوکاردیوگرام (سونوگرافی قلب) دارید. هر دو آزمایش به جستجوی منبع احتمالی انسداد در شریان شبکیه کمک می کند.

 

درمان سکته چشمی

چندین درمان برای (RAO) وجود دارد. که باید بلافاصله بعد تشخیص انجام گیرد. درمان شامل موارد زیر است:

تنفس در (استنشاق) مخلوط دی اکسید کربن و اکسیژن. این روش درمانی باعث می شود شریان های شبکیه گسترده شوند (گشاد شوند)
مقداری مایع از چشم خارج می شود تا لخته بتواند از شبکیه دور شود
داروی های ضد لخته شدن خون

برخی از بیماران پس از RAO بینایی را بازیابی می کنند ، اگرچه بینایی اغلب به اندازه گذشته خوب نیست. در بعضی موارد ، کاهش بینایی می تواند دائمی باشد.

 

منبع

3.6 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | | | |