کمبود ویتامین A چیست؟

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A چیست؟ کمبود ویتامین A عامل اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان در سراسر جهان است. تخمین زده می شود هر سال ۲۵۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ کودک به دلیل کمبود ویتامین A نابینا شوند. نیمی از این کودکان طی یک سال بعد از دست دادن بینایی می میرند.

ویتامین A نقش مهمی در بینایی شما دارد. برای دیدن طیف کامل نور ، چشم شما نیاز به تولید رنگدانه های خاصی برای شبکیه شما دارد تا بتواند به درستی کار کند. کمبود ویتامین A تولید این رنگدانه ها را متوقف می کند و منجر به شب کوری می شود. همچنین چشم شما به ویتامین A برای تغذیه سایر قسمتهای چشم از جمله قرنیه نیاز دارد. بدون ویتامین A کافی ، چشمان شما نمی تواند رطوبت کافی تولید کند تا مرطوب و روان باشد.

ویتامین A در بسیاری از غذاها وجود دارد مانند:

  •      سبزیجات سبز برگ
  •      سبزیجات نارنجی (هویج ، سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل)
  •      تخم مرغ ، و
  •      طالبی

در زنان باردار ، کمبود ویتامین A باعث شب کوری و بالارفتن ریسک مرگ و میر در مادران شود. کمبود ویتامین A به سیستم ایمنی بدن (توانایی بدن در مبارزه با بیماری) نیز آسیب می زند. این احتمال مرگ در اثر مالاریا ، سرخک و اسهال را افزایش می دهد.

چه کسی در معرض کمبود ویتامین A است؟

کمبود ویتامین A یک مشکل بزرگ در کشورهای در حال توسعه در آفریقا و آسیای جنوب شرقی است. کودکان خردسال و زنان باردار در کشورهای کم درآمد بیشترین خطر را دارند.

علائم کمبود ویتامین A

علائم اصلی کمبود ویتامین A ، کاهش بینایی و نابینایی است.

از بین رفتن بینایی اغلب با شب کوری شروع می شود. افرادی که شب کوری دارند در تاریکی به خوبی نمی بینند. اما اگر نور کافی وجود داشته باشد ، می توانند ببینند. با کمبود ویتامین A ، ملتحمه (پوشش روی سفیدی چشم که به روانکاری چشم شما کمک می کند) خشک می شود. سپس زخم های قرنیه (زخم های باز) ظاهر می شوند. در صورت عدم درمان سرانجام منجر به از بین رفتن و نابینایی می شود.

تشخیص و درمان کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A توسط معاینه چشم و با مرور تاریخچه پزشکی تشخیص داده می شود. آزمایش خون می تواند میزان ویتامین A را در خون اندازه گیری کند. اما از آنجا که کمبود ویتامین A در مناطقی که دسترسی پزشکی محدود دارند ، بیشتر شایع است ، این تشخیص اغلب به طور غیررسمی انجام می شود. به عنوان مثال ، والدین ممکن است از شب کوری فرزندشان آن را متوجه شوند – این یک علامت مشترک است.

کمبود ویتامین A چگونه درمان می شود؟

کمبود ویتامین A را می توان با مکمل های ویتامین A درمان کرد. میزان مکمل ها به سن کودک بستگی دارد. مکمل های ویتامین A می تواند باعث درمان شب کوری شود. همچنین می تواند به چشم کمک کنند که دوبار مرطوب بماند. اما از بین رفتن بینایی ناشی از زخم قرنیه قابل برگشت نیست.

سازمان هایی در حال کار برای جلوگیری از کمبود ویتامین A در کشورهای در حال توسعه هستند. آنها از طریق رژیم متعادل و مصرف مکمل های ویتامین ، پیشگیری را ترویج می کنند.

منبع

3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: |