نور خورشید ، اشعه ماوراء بنفش ( UV ) و چشمان شما

نور خورشید ، اشعه ماوراء بنفش و چشمان شما

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش خطر ابتلا به بیماری های چشم و سایر مشکلات چشم را افزایش می دهد. که شامل موارد زیر می شود :

  • آب مروارید ،
  • سرطان چشم ،
  • رشد بافت روی چشم ،
  • کوری برف (فوتوکراتیت)

ایجاد بیماری هایی مانند آب مروارید و سرطان های چشم می توانند سالها طول بکشند. هر بار که بدون محافظت در معرض آفتاب هستید ، آسیبهایی به آن اضافه می کنید که خطر ابتلا به آنها را افزایش می دهد. به همین دلیل نوزادان و کودکان نیاز به پوشیدن کلاه و عینک آفتابی دارند. افراد در هر سنی و هر زمان که در خارج از منزل باشند باید احتیاط کنند.

رشد بافت روی چشم ، مانند پتریژیم ( pterygium )، می تواند در نوجوانان یا حول و هوش ۲۰ سالگی ظاهر شود. موج سواران ، اسکی بازها ، ماهیگیران و کشاورزان در معرض خطر ویژه ای قرار دارند. افرادی که ساعات طولانی را در زیر آفتاب ظهر یا در شرایط شدید در نزدیکی رودخانه ها ، اقیانوس ها و کوه ها می گذرانند در معرض خطر هستند.

کوری برف نوعی فوتوکراتیت است. قرار گرفتن در معرض شدید در اثر انعکاس برف یا یخ می تواند به سرعت باعث آسیب دیدگی کوری برف شود. بازتاب شدید نور در اثر ماسه و آب نیز می تواند باعث فوتوکراتیت شود.

ایمنی در مقابل اشعه UV تابستانی

تابستان به معنای گذر زمان بیشتر در زیر آفتاب است. همه ما از ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده می کنیم اما محافظت از چشمان خود را نیز فراموش نکنید.شروع استفاده از محافظ مناسب چشم از سنین کودکی بسیار مهم است .

دکتر مایکل کوتریب ، چشم پزشکی در Edgewater ، فلوریدا ، و خبرنگار بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید:

“اشعه ماوراء بنفش ، چه از نور خورشید طبیعی و چه از پرتوهای مصنوعی داخلی ، می تواند به بافت های سطح چشم و همچنین قرنیه و لنز آسیب برساند. متأسفانه ، بسیاری از افراد از خطرات UV خطرات آگاهی ندارند. با پوشیدن عینک آفتابی مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش می توانید با خیال راحت از تابستان لذت ببرید در حالی که خطر ابتلا به بیماریهای چشم و تومورهای چشم را کاهش می دهید.

طبق یک بررسی ملی ایمنی خورشید که توسط آکادمی انجام شده است ، فقط حدود نیمی از افرادی که عینک آفتابی دارند ، می گویند که آنها قبل از خرید ، میزان UV را بررسی می کنند. خبر خوب این است که به راحتی می توانید از خود محافظت کنید. آکادمی موارد زیر را توصیه می کند:

عینک آفتابی را با عنوان “۱۰۰٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش” بزنید. فقط از عینکی استفاده کنید که هر دو اشعه UV-A و UV-B را مسدود کرده و دارای برچسب UV400 یا ۱۰۰٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد.

  • یک کلاه به همراه عینک آفتابی خود بپوشید. کلاه های پهن بهترین هستند.
  • بدانید که ابرها نور UV را مسدود نمی کنند. پرتوهای خورشید می تواند از مه و ابرها عبور کند.
  • در شرایط UV شدید مراقب باشید. نور آفتاب در قویترین حالت است زمانی که :
    از نیمه تا اوایل عصر
    در ارتفاعات بالا
    و در صورت بازتاب شدن از آب ، یخ یا برف

با استفاده از این رهنمودهای ساده ، شما و خانواده تان می توانید در حین محافظت از بینایی خود ، با خیال راحت از آفتاب تابستان لذت ببرید.

نکاتی در مورد آفتاب در طول سال

آسیب آفتاب به چشم شما می تواند در هر زمان از سال اتفاق بیفتد ، نه فقط در تابستان. برای محافظت از چشمان خود در برابر آفتاب در طول سال ، این نکات را دنبال کنید:

هر وقت خارج از خانه هستید ، عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش و کلاه های پهن بپوشید.

از کودکان و افراد سالخورده با کلاه و عینک آفتابی محافظت کنید. همه در معرض خطر آفتاب قرار دارند.

هرگز به طور مستقیم به خورشید نگاه نکنید. انجام این کار در هر زمان ، از جمله در هنگام گرفتگی ، می تواند منجر به رتینوپاتی خورشیدی شود. این آسیب به شبکیه چشم در اثر اشعه خورشید است.

تخت برنزه
از تخت های (دستگاه) برنزه دوری کنید

از استفاده تخت های (دستگاه) خودداری کنید. تختخواب برنزه همانند نور UV در فضای باز خطرات زیادی را برای چشم و بدن شما ایجاد می کند.

اعتدال برای سلامت چشم

آفتاب برای یک خواب خوب شب

تحقیقات نشان می دهد سلولهای حساس به نور در چشم برای توانایی ما در تنظیم چرخه های خواب وبیداری مهم هستند. این ممکن است با افزایش سن ، وقتی بیشتر افراد با بی خوابی دچار مشکل می شوند ، این امر بحرانی تر باشد. اگرچه برای محافظت از چشمان خود در برابر نور UV بیش از حد مهم است ، اما شما احتیاج دارید هر روز در معرض به کمی نور طبیعی قرار بگیرید تا شب راحتر بخوابید.

وقت گذراندن در فضای باز می تواند از نزدیک بینی در کودکان جلوگیری کند

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در طول روز، بیشتر وقت خود را در بیرون می گذرانند ، ممکن است مقدار ریسک کمتری به نزدیک بینی داشته باشند. ورزش نه تنها برای سلامتی چشم عالی است بلکه ورزش در خارج نیز می تواند بیشتر مفید باشد. فرزندان خود را برای بازی در خارج از منزل قرار دهید تا خطر ابتلا به نزدیکی بینی را کاهش داده و به آنها عادات خوبی را برای یک عمر از سلامت چشم بیاموزید. اما همچنین کلاه ها و عینک های آفتابی را فراموش نکنید!

منبع : سایت آکادمی چشم پزشکی آمریکا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | | | |