طناب کشی یا کش تراباند باعث آسیب دیدگی چشم می شود

طناب کشی

آسیب دیدگی چشم با طناب های کششی یکی از متداول ترین دلیل مراجعه به اورژانس است نکته این است که بدانیم در این موارد ممکن است آسیب درجا خود را نشان ندهد و بعد از گذشت زمان علائم پیدا شوند.

تریش سالیوانت مهمان دار هواپیما ، در یکی از پروازهایش تصمیم گرفت با طناب کشی که تازه خریده بود کمی حرکات تقویت بازو انجام دهد. در خلال تمرین ناگهان طناب کشی از تکیه گاه خود رها شد و به عقب برگشت و مستقیما به چشم او برخورد کرد برای چند لحظه همه چیز تیره تار شد.

تشخیص اولیه خوب به نظر می رسید. پزشکان یک اورژانس محلی فکر کردند که او فقط قسمت جلوی چشمش را خراشیده است. بنابراین ، او  عازم پرواز بعدی بازگشت به خانه به سمت شهر یوتا را شد.

اما در حین پرواز به خانه ، چشم سلیوان شروع به نشان دادن علائم صدمه کرد. باز و بسته کردن پلک برای او دشوار شده بود. وی گفت: “من در بینایی خود نقاط سیاه و ابرهای سفید را می دیدم.” آنچه که او نمی دانست این بود که او اولین علائم آسیب دیدگی جدی چشم ، به نام جداشدن شبکیه شده را تجربه می کرد.

جدا شدن شبکیه هنگامی رخ می دهد که شبکیه ، بافت حساس به نور ، از قسمت پشت چشم جدا شود. با جدا شدن ، سلول های شبکیه شروع به مردن می کنند. این می تواند به کوری غیر قابل برگشت منجر شود ، بنابراین شبکیه باید به سرعت توسط چشم پزشک یا پزشک متخصص در مراقبت های پزشکی و جراحی چشم ، تحت درمان قرار گیرد.

در زمانی که او دکتر جف پتی ، چشم پزشک را دید ، دیگر خیلی دیر شده بود. خسارت قابل جبران نبود . او اکنون در یک چشم کورشده است.

در اورژانس چشم چه باید کرد؟

دکتر پتی گفت که معمول است که مردم از آسیب های جدید ورزشی از طناب های تمرینی و طناب های بانژی ، دچار آسیب های چشمی شوند. میله های فلزی در انتهای تارهای بانجی ممکن است در صورت برگشت به عقب آسیب بیشتری وارد کنند. در حالی که همه آسیب های چشم نیاز به درمان اضطراری ندارند ، دکتر پتی می خواهد مردم بدانند که آسیب های جدی چشم همیشه بلافاصله آشکار نمی شوذپد. هر آسیب دیدگی چشم متفاوت است ، اما در هنگام ارزیابی وضعیت خود مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

دکتر پتی گفت: “تروما( صدمه ازضربه) شایع ترین علت مراجعه اورژانس برای چشم است ، اما هر گونه از بین رفتن ناگهانی کیفیت بینایی ، به ویژه همراه با درد ، به معنای آن است که زمان درخواست کمک (مراجعه به چشم پزشک) است.”

کش ورزشی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، سریعاً از پزشک کمک بگیرید:

درد آشکار یا مشکل در دیدن
پلک بریده یا پاره شده
یک چشم به خوبی چشم دیگر حرکت نمی کند
یکی از چشم ها در مقایسه با چشم دیگر دارای تفاوت هست مثلا یکی از چشم ها برآمده یا تو رفته تر شده باشد
مردک چشم به شکل نامعمولی درآمده باشد
وجود خون در قسمت روشن چشم
چیزی زیر پلک چسبیده که نمی توان آن را به راحتی در آورد
دیدن جرقه های کوچک یا اشیاء شناور

تأخیر در مراقبت پزشکی می تواند آسیب را بدتر کند و منجر به از صدمه دائمی یا نابینایی شود.

سالیوانت موفق به تسلط بر رانندگی شده است و هنوز هم می تواند بخواند. اما او با چالش های روزمره ، خستگی مداوم چشم و آگاهی بیشتر از لزوم محافظت از چشم خود روبرو است.

منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |