تشخیص و درمان آستیگماتیسم

astigmatism

تشخیص و درمان آستیگماتیسم : آستیگماتیسم یک وضعیت بینایی شایع است که باعث تاری دید می شود. هنگامی رخ می دهد که شکل قرنیه (پوشش روشن جلوی چشم) به صورت نامنظم باشد و همچینین گاهی هم به دلیل انحنای عدسی داخل چشم ایجاد شود.

قرنیه یا عدسی که شکل درستی ندارد مانع از تمرکز نور بر روی شبکیه ، سطح حساس به نور در قسمت پشت چشم است می شود. در نتیجه ، بینایی درهمه فواصل تار شود. این تار می تواند موجب ناراحتی چشم و سردرد شود.

آستیگماتیسم غالباً همراه با سایر شرایط بینایی مانند نزدیک بینی و هایپروپی (دور بینی) بروز می کند. در کنار هم به این شرایط بینایی خطاهای انکسار گفته می شود زیرا بر چگونگی بازتاب نور ، یا “انکسار” تأثیر می گذارند.

دلایل زیادی برای آستیگماتیسم وجود دارد. این می تواند ارثی باشد و معمولاً از بدو تولد وجود دارد. با گذشت زمان می تواند کاهش یا افزایش یابد.

بخشی از معاینه کامل چشم که توسط چشم پزشک شما انجام می شود مربوط به تشخیص آستیگماتیسم است.

چه عواملی باعث آستیگماتیسم می شود؟

انحنای قرنیه و عدسی، نور را که وارد چشم می شود خم می کند تا بتواند دقیقاً روی شبکیه در قسمت پشت چشم متمرکز شود. در آستیگماتیسم سطح قرنیه یا عدسی دارای انحنای کمی متفاوت است.

شکل قرینه که باید در حالت نرمال شبیه یک توپ والبیال گرد باشد در آستیگماتیسم بیشتر شبیه توپ فوتبال آمریکایی کشیده ، است.

علاوه بر این ، انحنای لنز در داخل چشم می تواند تغییر کند و در نتیجه باعث افزایش یا کاهش آستیگماتیسم می شود. این تغییر اغلب در بزرگسالی اتفاق می افتد و می تواند مقدمه بر توسعه آب مروارید طبیعی باشد.

بعضی اوقات ممکن است آستیگماتیسم به دنبال آسیب دیدگی یا جراحی چشم ایجاد شود.

آستیگماتیسم همچنین به دلیل شرایط نسبتاً کمیاب به نام کراتوکونوس ایجاد می شود که در آن قرنیه بتدریج نازک تر و مخروطی شکل می شود. این منجر به مقدار زیادی آستیگماتیسم می شود و باعث ضعف بینایی می شود که به راحتی نمی توان با عینک اصلاح کرد. افراد مبتلا به کراتوکونوس معمولاً برای دید روشن به لنزهای تماسی نیاز دارند و در نهایت ممکن است به پیوند قرنیه نیاز داشته باشند.

دستگاه های اندازه گیری آستیگماتیسم

پزشک چشم شما ممکن است در طی تست بینایی از چندین دستگاه استفاده کند:

فوروپتر به شما در تعیین لنزی که بینایی شما واضح تر کند استفاده می شود
پزشک شما همچنین می تواند برای تعیین لنزهای اصلاحی موردنیاز از یک autorefractor استفاده کند.
کراتومتر نیز برای اندازه گیری منحنی قرنیه شما است. پزشک چشم شما ممکن است از توپوگرافی قرنیه نیز استفاده کند. این دستگاه اطلاعات بیشتری در مورد شکل سطح قرنیه ارائه می دهد.

این آزمایشات به پزشک چشم شما کمک می کند تا دقیقاً آستیگماتیسم را تشخیص و اندازه گیری کند.

درمان آستیگماتیسم

معمولاً می توانید آستیگماتیسم خفیف تا متوسط را با عینک یا لنزهای تماسی تصحیح کنید. عینک یا لنزهای تماسی با جبران منحنی های ناهموار در قرنیه و عدسی چشم شما آستیگماتیسم را اصلاح می کنند.

لنز های تماسی سخت به نام (RGP یا GP) تنها لنزهای تماسی برای آستیگماتیسم بودند. اما حالا دیگر اینطور نیست . اکنون لنزهای نرم به نام لنزهای تماسی تورکیک می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند. این لنزها ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد. اگر آستیگماتیسم شدید دارید ، لنزهای تماسی سخت یا عینک ممکن است گزینه بهتری باشد. پزشک چشم در مورد گزینه های لنز شما با شما صحبت خواهد کرد.

جراحی ، از جمله لیزیک ، ممکن است گزینه ای مناسب برای برخی از افراد مبتلا به آستیگماتیسم باشد. چشم پزشک شما می تواند در این مورد گزینه های جراحی انکسار با لیزر را به شما پیشنهاد بدهد.

کلینیک فوق تخصصی چشم و لیزر دکتر مکارمی ارائه دهنده انواع خدمات درمانی اعم از جراحی و لیزر در خدمت شما کاربران گرامی می باشد . برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با این شماره ۸۸۸ ۸۸ ۳۲۲ – ۰۱۱  تماس بگیرید . آدرس : بابل؛ میدان کشوری.ساختمان مهر

منابع

aoa.org

aao.org

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |