بیماری ها و مشکلات چشم در کودکان

اهمیت تست بینایی

بیماری ها و مشکلات چشم در کودکان : دید کودک هنوز در حال توسعه است و در برابر بیماری های چشمی آسیب پذیر است. عفونت بدون درمان ، خطای انکسار و انحراف چشم می تواند به بینایی آسیب برساند. با یافتن و درمان زود هنگام مشکلات ، بینایی سالم ایجاد می شود. در مورد شرایط چشمی در کودک بیاموزید وتست های بینایی را به طور منظم انجام دهید تا از بینایی کودک محافظت کنید.

خطاهای انکسار

خطاهای انکسار باعث تاری دید می شود. کودک می تواند دردیدن اشیاء در فاصله های نزدیک ، فاصله های دور یا هر دو مشکل داشته باشد. اگر کودک به مدت کافی به درستی نبیند ، می تواند بینایی خود را از دست داده و “چشم تنبلی” پیدا کند. خطای انکساری فرزندتان را با عینک های نسخه مناسب اصلاح کنید.

آمبلیوپی

آمبلیوپی بینایی ضعیف در یک چشم است که رشد بینایی عادی در کودکی نداشته است. “تنبلی چشم ” نیز نامیده می شود.
کودک می تواند مبتلا به آمبلیوپی شود ،زمانی که درمان مناسب را برای مشکلاتی مانند عیوب انکسار ، استرابیسم (انحراف چشم) ، افتادگی پلک ها یا آب مروارید ، را دریافت نکرده باشد.

استرابیسموس ( دوبینی ، لوچی ، انحراف چشم )

استرابیسموس (انحراف چشم یا متقاطع) در حدود ۴ درصد (۴ از ۱۰۰ نفر) کودک اتفاق می افتد. ممکن است یک چشم مستقیم به جلو نگاه کند و دیگری به سمت داخل ، خارج ، بالا یا پایین بچرخد. استرابیسم باید در اسرع وقت درمان شود.

بدون درمان استرابیسموس ، مغز ممکن است چشم متقاطع را نادیده بگیرد تا از دید مضاعف خودداری کند.

پتوز ( افتادگی پلک )

پتوز افتادگی پلک است که می تواند بینایی را مسدود کند. اگر افتادگی پلک خیلی زیاد باشد ، ممکن است فرزند شما نیاز به عمل جراحی داشته باشد. پلکهای تصحیح شده به حفظ بینایی در آن چشم کمک می کند.

چشمان ابری( “Cloudy” eyes )

رفلکس سفید چشم
کودکی که دارای “رفلکس سفیدچشم ” غیر طبیعی است در عکاسی از فلش دیده می شود – این ممکن است در موارد نادر نشانه ای از رتینوبلاستوما یا بیماری چشم دیگر باشد.

در صورت وجود آب مروارید ، چشمان کودک ممکن است ابری (عدسی کدرشود) به نظر برسد. این در شرایطی است که عدسی های معمولاً شفاف در داخل چشم ابری ( کدر) می شوند. افراد مسن اکثراً آب مروارید می گیرند ، اما برخی از کودکان با آنها به دنیا می آیند یا به خاطر آسیب دیدگی به آن مبتلا می شوند. برای برطرف کردن آب مروارید وبازگشت بینایی اکثر کودکان به عمل جراحی نیاز دارند.

به ندرت ، یک چشم ابری می تواند نشانه ای از رتینوبلاستوما (سرطان شبکیه یا دیواره پشت چشم) باشد. پزشک فرزند شما در آن را هر جلسه معاینه بررسی می کند.

سلولیت عفونت پلک یا سوکت چشم است که شامل علائم زیر می باشد :

• تورم دردناک یا برجسته شدن چشم
  • تاری دید
  • مشکل در حرکت دادن چشم

این عفونت می تواند به سرعت در قسمت های دیگر بدن پخش شود و نیاز به درمان فوری دارد.

ملتحمه ( چشم صورتی )

ملتحمه عفونت یا حساسیت در قسمت بخش سفید رنگ چشم است. چشم صورتی می تواند ویروسی یا باکتریایی باشد (هر دو بسیار راحت پخش می شوند ، یا مسری هستند ) و یا بخاطر حساسیت به وجد بیاید(مسری نیست).
چشمان کودک ممکن است قرمز ، خارش ، اشک آور باشد یا ترشح چسبنده ای داشته باشد. اگر چشم صورتی مسری دارد ، فرزند خود را از مدرسه دور نگه دارید. چشم صورتی معمولاً طی یک هفته از بین می رود. معمولاً می توانید علائم را در خانه کنترل کنید ، اما گاهی اوقات پزشک قطره چشم ویا آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

گل مژه و برآمدگی پلک

گل مژه یک توده قرمز و دردناک در لبه پلک است. در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. برای درمان گل مژه از کمپرس آب گرم در بعضی موارد با آنتی بیوتیک استفاده می شود
.برآمدگی پلک یک توده تورم بر روی پلک است که توسط غده روغن بسته شده ایجاد می شود. در اثر عفونت ایجاد نمی شود. معمولاً می توانید از کمپرس گرم در منزل برای معالجه یک شالازیون استفاده کنید.

مجرای اشک مسدود شده

بیست درصد نوزادان (۲ از ۱۰ نفر) با مجرای اشک مسدود متولد می شوند. اشک به طور عادی تخلیه نمی شود و این باعث ایجاد چشم آبکی ، تحریک شده یا عفونی می شود.
پزشک شما برای کمک به باز شدن مجرای اشک ، تکنیک مخصوص ماساژ را به شما نشان می دهد. اگر ماساژ بعد از چند ماه کمک نکند ، چشم پزشک شما ممکن است از ابزاری برای باز کردن مجرای استفاده کند.

به یاد داشته باشید ، ممکن است کودکی به شما نگوید که دید آنها تار است ، و علائم ممکن است توسط والدین یا معلمان دیده نشوند. با انجام غربالگری منظم و معاینات چشم از بینایی کودک خود محافظت کنید.

منبع aao.org

5 1 رای