کمک های اولیه برای خراشیدگی چشم

خراش چشم

خراشیدگی چشم : کارهای خانه و ورزش دو دلیل شایع در آسیب دیدگی چشم است. اما حتی پخت و پز یا بازی با سگ یا گربه نیز می تواند باعث آسیب چشم شود. ممکن است بلافاصله علائمی داشته باشید یا علائم ممکن است ساعاتی بعد از آسیب دیدگی شروع یا بدتر شود.

علائم خراشیدگی چشم

اگر قسمت سفید چشم شما خراشیده شده باشد ، ممکن است لکه خون ، خط خراشیده یا ناحیه ای از قرمزی عمومی در ملتحمه یا صلبیه مشاهده کنید.

علائم رایج دیگر خراش چشم عبارتند از:

  • چشم درد
  • احساسی اینکه چیزی در چشم شما گیر کرده است
  • پاره گی

اگر قرنیه ساییده یا خراشیده شود- گنبد شفاف و گرد جلوی چشم ، که عنبیه و مردمک را می پوشاند – به این سایش قرنیه گفته می شود. اگر سایش قرنیه باعث شکاف در قرنیه شود ، می تواند به طور دائمی بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.سایر علائم سایش قرنیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • سردرد

درمان چشم خراشیده شده

در صورت خراشیدن چشم به چشم پزشک خود مراجعه کنید. اگر خیلی احساس درد می کنید ، در بینایی مشکل دارید یا نگران چشم خود هستید ، به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر خراش های قرنیه و خراش های چشم جزئی هستند و طی چند روز خود به خود بهبود می یابند ، اما با این وجود باید برای معاینه چشم به پزشک مراجعه کنید.

چشم پزشک شما ممکن است خراش چشم را با قطره های آنتی بیوتیک یا پماد درمان کند. برای کاهش التهاب و کاهش احتمال ایجاد زخم ممکن است برای شما قطره چشمی استروئیدی تجویز شود. همچنین ممکن است به شما قطره های روان کننده برای راحتی بیشتر شما تجویز کند.

قطره چشم بدون نسخه به طور خاص برای خراش چشم وجود ندارد. اگر چشم خود را خراشیده اید ، بدون اینکه ابتدا از پزشک بخواهید ، نباید از قطره های چشمی استفاده کنید.

اگر چشم شما خراشیده شده است ، مواردی وجود دارد که شما باید انجام دهید – و همچنین مواردی هم هستند که نباید انجام دهید

چشم خود را با محلول نمک یا آب تمیز بشویید. اگر چشمی (ظرف مخصوص شستشوی چشم ) ندارید ، از یک لیوان کوچک و تمیز استفاده کنید. لبه لیوان را روی استخوان در پایه حفره چشم ، زیر پلک پایین قرار دهید. آب یا محلول نمکی ممکن است جسم خارجی را از چشم شما خارج کند

پلک بزنید . با پلک زدن می توانید از شر ذرات کوچک گرد و غبار یا شن و ماسه در چشم خلاص شود.

پلک بالایی خود را روی پلک پایین خود بکشید. مژه های پلک پایین شما ممکن است بتواند هر جسم خارجی را که در زیر پلک بالای چشم شما قرار دارد ، مسواک بزند.

از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر چشم شما به دلیل خراش به نور حساس است ، عینک آفتابی در هنگام بهبودی باعث راحتی بیشتر شما می شود.

چشم خود را مالش ندهید. مالیدن چشم می تواند باعث خراشیده شدن بیشتر شود

چشم خود را با هیچ چیز لمس نکنید. انگشتان ، سواب های پنبه ای و سایر اشیا به از بین بردن هیچ چیز خارجی کمک نمی کند و می تواند چشم شما را بیشتر صدمه بزند. ممکن است شیئی که باعث خراش شده است از بین رفته باشد اما هنوز احساس کنید چیزی در چشم شماست.

از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. استفاده از لنزهای تماسی روند بهبودی را کند می کند و می تواند عوارضی مانند عفونت های مربوط به لنزهای تماسی را ایجاد کند.

از قطره های چشمی تسکین دهنده قرمزی استفاده نکنید. در صورت خراشیدن چشم ، قطره های چشمی بدون نسخه می توانند دردناک باشند و به شما در بهبود سریعتر کمک نمی کنند.

زمان بهبودی برای خراش چشم

متخصص چشم می تواد بعد از معاینه چشم شما به شما بگویید که چه انتظاری داشته باشید. چشم ها اغلب خیلی سریع بهبود می یابند ، بنابراین خراش چشم ممکن است سریعتر از بریدگی پوست شما بهبود یابد. اما هر خراش متفاوت است و هیچ راهی برای پیش بینی دقیق مدت زمان بهبودی خراش چشم وجود ندارد.

از چشم پزشک خود سوال کنید که چه مدت ممکن است درد داشته باشید . مدت مصرف دارویی را که آنها تجویز می کنند چقدر است . وهمچنین آیا فعالیت هایی وجود دارد که باید هنگام بهبودی از آنها اجتناب کنید. اگر علائم شما بیش از آنچه دکتر به شما گفته است ادامه یافت – یا بدتر شدند – باید با پزشک خود در تماس باشید تا بفهمید در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید.

منبع

3.5 65 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |