چه تفاوتی بین لیزیک و لازک است ؟

لیزیک و لازک

چه تفاوتی بین لیزیک و لازک است ؟اگر شروع به فکر کردن در مورد جراحی لیزر چشم کرده اید و اکنون با جزئیات بیشتری تحقیق می کنید ، احتمال این وجود دارد که احتمالاً کمی از این اصطلاحات پزشکی در آنجا غافلگیر شوید.

یکی از مواردی که می تواندسوال خیلی از افراد باشد ، تفاوت بین دو نوع درمان لیزر چشم است که ما ارائه می دهیم: لیزیک و لازک

ما شما را سرزنش نمی کنیم؛ آنها تقریباً یک کلمه هستند! در اینجا ما یک راهنمای کوتاه برای ارائه اصول اولیه ارائه کرده ایم. البته ، تیم کلینیک ما مراحل را با جزئیات بیشتری برای شما توضیح می دهند و مناسب ترین روش را برای شما توصیه می کنند.

 

جراحی یا عمل لیزر چشم چیست؟

برای درک تفاوت بین این دو روش درمانی ، ابتدا باید کمی در مورد مفهوم جراحی لیزر چشم به طور کلی بدانید.

در اصل ، عمل جراحی لیزر چشم به فرایند تغییر شکل لایه روشن چشم شما (معروف به قرنیه) با پرتوی متمرکز از نور معروف به لیزر اشاره دارد. معمولاً به آن “جراحی” گفته می شود اما هیچ برشی در کار نیست . آنچه واقعاً انجام می شود لیزر درمانی چشم است.

دو روش درمانی چشم با لیزر وجود دارد: Lasik و Lasek. تفاوت اصلی بین آنها در نحوه باز شدن قرنیه برای عبور نور لیزر است.

لیزیک چیست؟

لیزیک مخفف اصلاح خطای انکسار قرینه با کمک لیزر است. این  عمل بیش از ۲۰ سال است که انجام می شود و به بهبود بینایی میلیون ها نفر در طول این زمان کمک کرده . باور کنید یا نه ، این درمان چنان مؤثر تلقی می شود که ناسا حتی آن را برای استفاده در فضانوردان خود تأیید کرده است.

در طول درمان با لیزیک ، اولین لیزر یک برش بر لایه محافظ بسیار نازک روی قرنیه شما ایجاد می کند. سپس این لایه محافظ برداشته می شود و از لیزر دوم نیز برای تصحیح بینایی استفاده می شود  بعد لیزر دوم آن لایه محافظ  را دوباره روی چشم بر می گردانند. هر دو چشم معمولاً در همان روز درمان می شوند.

روند بهبودی کاملاً سریع است و باید بتوانید طی ۲۴ ساعت پس از درمان ، رانندگی کرده و به محل کار خود برگردید. بسیاری از افراد متوجه بهبود فوری در بینایی خود می شوند ، اما برای دیگران ممکن است چند هفته ایی طول بکشد تا مشکل بینایی آنها به درستی حل شود.

لازک چیست ؟

لازک نیز برای رفع عیوب انکساری چشم است. اگر قرنیه نازک باشد  یا وضعیت پزشکی خاصی وجود داشته باشد که انجام جراحی لیزر چشم را چالش بر انگیز میکند ، لازک انتخاب بهتری است. در طول عمل جراحی فقط از یک بار لیزر برای تصحیح بینایی استفاده می شود – به جای دو موردی که در لیزیک استفاده می شد.

یک محلول الکلی روی سطح چشم شما گذاشته می شود و یک ورق فوق العاده نازک روی آن قرار می گیرد. این محلول الکلی لایه نازکی از سلولهای موجود در سطح چشم شما را به نام اپیتلیوم را  نرم می کند. سپس این سلولها به ورقه می چسبند ، که به آرامی از روی چشم برداشته می شود و به جراح شما اجازه می دهد تا به لایه مورد نظر قرنیه چشم ، دسترسی پیدا کند.

هر دو چشم در همان روز قابل درمان هستند. بسیاری از بیماران شاهد بهبود فوری در بینایی خود هستند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا بینایی شما درمان شود. روند بهبودی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد – معمولاً چند هفته. زمان بهبودی لازک کمی طولانی تر است

مزایای لیزیک

عمل سریع
زمان ریکاوری سریع – معمولاً حدود ۲۴ ساعت تا هفته
مناسب برای اکثر مردم

مزایای لازک

می تواند بینایی افراد مبتلا به قرنیه های باریک تر و یا دارای شرایط پزشکی از قبل موجود را اصلاح کند
درمان نزدیک بینی
همچنین ریسک پایین خشکی چشم

تفاوت بین لیزیک و لازک در چیست؟

تفاوت اصلی در نحوه باز شدن قرنیه برای دسترسی لیزر است و مناسب ترین روش بستگی به ضخامت فعلی قرنیه چشم شما دارد. بنابراین ، رویه متناسب برای هر مختلف است.

گاهی اوقات ویژگی های منحصر به فرد چشم شما مناسب برای لیزیک نباشد – به عنوان مثال اگر یک قرنیه نازک دارید. همچنین ممکن است با اینکه می توانید لیزیک انجام دهید لازک را نیز به عنوان روش جایگزین به شما توصیه کنند.

فقط یک متخصص چشم پزشک قادر خواهد بود به شما بگوید که چه نوع جراحی لیزر چشم برای شما مناسب است. هر دو درمان دقیقاً همان کیفیت نتایج را ارائه می دهند و هر دو به اندازه یکدیگر مؤثر هستند.

اگر می خواهید دریابید که کدام نوع جراحی لیزر چشم مناسب تر است ، می توانید با دفتر کلینک دکتر مکارمی تماس بگیرید ما مشتاقانه منتظر تماس شما هستیم

شماره تماس :۸۸۸ ۸۸ ۳۲۲ – ۰۱۱

 

4.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: