چرا قسمت سفیدی چشم – اسکلرا ، تغییر رنگ می دهد؟

sclera

قسمت سفیدی چشم نام sclera-اسکلرا یک لایه محافظ است که بیش از ۸۰٪ سطح چشم را می پوشاند. یک اسکلرا سالم سفیدرنگ است. اما وقتی اسکلر رنگ متفاوت به خود می گیرد ، چه معنایی دارد؟

در اینجا چندین رنگی که اسکلرا ممکن است به آن دچارشود و دلایل احتمالی آن بررسی می شود.

زردی چشم به چه معنایی است ؟

یک تکه کوچک از بافت زرد رنگ که بر روی ملتحمه است – ملتحمه : غشای شفافی که سفیدی را پوشانده است – می تواند یک ناخنک چشم باشد. این در اثر آسیب ماوراء بنفش خورشید همراه با آسیب ناشی از باد یا گرد و غبار است. بعضی اوقات این لکه ها می توانند ملتهب شوند و مایل به قرمز به نظر برسند. در صورت عدم درمان ، یک ناخنک می تواند به پتریژیم تبدیل شود ، که به آن “چشم سوفرsurfer’s eye” نیز می گویند. که بزرگتر از گُوِه است که می تواند تا قرنیه گسترش یابد و دید را مسدود کند.

اگر کل اسکلرا زرد شود ، اغلب نشانه زردی ( یرقان ) است. زردی ناشی از سلول های گلبول قرمزمرده به نام بیلی روبین است. این سلول ها به طور معمول توسط کبد فیلتر شده و به صفرا تبدیل می شوند. آن صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود و سرانجام توسط بدن دفع می شود. اما وقتی کبد ، کیسه صفرا یا لوزالمعده به درستی کار نکنند ، زردی ممکن است ایجاد شود. مهم است که در صورت متوجه شدن زردی کل ( اسکلرا ) چشم، سریعاً با پزشک مراقبت های اولیه ( اورژانس) تماس بگیرید.

چرا سفیدی چشم من قهوه ای است؟

در آمریکایی های آفریقایی تباربه دلیل وجود رنگدانه قهوه ای تیره به نام ملانین ، می تواند لکه های قهوه ای ایجاد شوند. این بی ضرر است. در سایر مواقع ، لکه قهوه ای یک nevus یا برآمدگی چشم است.

بعضی اوقات ، لکه های قهوه ای جدی تر هستند. یک بیماری پیش سرطانی به نام ملانوز اکتسابی اولیه (PAM) با یک نقطه قهوه ای مسطح بدون درد روی چشم شروع می شود. این نقطه شبیه یک خال است و به مرور زمان آرام آرام تغییر می کند. به طور معمول در افراد میانسال بروز می کند و در یک چشم ظاهر می شود. بدون درمان ، PAM می تواند سرطانی و تهدید کننده زندگی شود. از چشم پزشک خود بخواهید که به هر لکه قهوه ای جدید روی چشم شما نگاه کند.

لکه قرمز یا صورتی روی چشم چیست؟

قرمزی در چشم ممکن است در اثر بسیاری از شرایط یا صدمات ایجاد شود. مهم است که قرمزی سریعاً توسط چشم پزشک معاینه شود، به خصوص اگر با تاری دید ، درد یا ترشح همراه باشد.

لکه قرمز روشن روی سفیدی چشم شما به طور معمول نشانه خونریزی زیر انسدادی است. این یک رگ خونی پاره شده است که درست در زیر پوسته چشم و ملتحمه درز کرده است. لکه خون می تواند ترسناک به نظر برسد اما معمولاً بی ضرر است و اغلب به خودی خود بهبود می یابد.

اگر چشمان شما خونریزی دارد ، این معمولاً در اثر اتساع رگ های خونی میکروسکوپی در ملتحمه ایجاد می شود. چشمان قرمز معمولاً وقتی ایجاد می شود که خسته می شوید ، دچار حساسیت یا خشکی چشم می شوید ، در اطراف دود سیگار بوده ویا بخاطر تحریک لنزهای تماسی می باشد. عفونت چشمی مانند ملتحمه (چشم صورتی) نیز می تواند باعث شود چشم شما خون آلود به نظر برسد.

در بعضی موارد ، قرمزی چشم مشکل جدی یا بیماری چشم مانند یووئیت یا گلوکوم را نشان می دهد.

برخی از داروها می توانند باعث شوند سفیدی چشم شما به رنگ آبی یا خاکستری درآید

یک رنگ آبی مایل به خاکستری می تواند پس از استفاده طولانی مدت از برخی داروهای خاص ایجاد شود. مینوسیکلین ، آنتی بیوتیکی است که برای درمان روزاسه و گاهی اوقات روماتیسم مفاصل استفاده می شود ، می تواند با گذشت زمان این اثر را داشته باشد. این دارو همچنین می تواند باعث شود پوست ، گوش ، دندان یا ناخن ها به رنگ آبی خاکستری ظاهر شود.

گاهی اوقات اسکلرا می تواند نازکتر از حد نرمال شود و اجازه دهد بافت زیر آن ، به نام کوروئید ، از بین برود. این می تواند یک تغییر رنگ کبود ایجاد کند. این می تواند در افراد متولد شده از پوکی استخوان (بیماری شکننده استخوان) یا سندرم مارفان (یک اختلال بافت همبند) باشد. اسکلرا نازک همچنین در افراد مبتلا به کمبود آهن یا کم خونی ایجاد می شود. چشم پزشک شما در صورت لزوم شما را به یک متخصص ارجاع می دهد.

منبع

4.2 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |