هشت نکته ایمنی چشم در آشپزخانه

پریدن روغن به چشم در موقع سرخ کردن

اصطلاح پریدن روغن برای همه خانم ها آشناست . اتفاقی که به راحتی ممکن برای شما پیش بیاید و شاید هم آمده باشد . بهترین استراتژی برای در امان ماندن از این اتفاق پیشگیری از آن است . اگر با عینک محافظ مشکل دارید حداقل سر مایتابه را به عنوان سپر در مقابل ترشحات داغ روغن نگه دارید شاید استفاده از شیلد چشم هم گزینه مناسبی باشد مخصوصا در آشپزخانه های بزرگ وهمچنین می توانید موقع سرخ کردن درب ماهیتابه را بگذارید و زمانی که می خواهید غذا را برگردانید ظرف را از روی شعله بردارید کمی صبر کنید تا صدای جلزولز آن بخوابد آنگاه درب آن را بردارید.

اگر قطرات داغ روغن به چشم شما پرید چشم را با آب فراوان بشویید تا هیچ ذره ایی در چشم باقی نماند . اگر آسیب آشکار، درد بیش از حد، علائم ادامه یافته و یا هر گونه علائم نگران کننده در مورد چشم شما وجود داشته باشد، باید در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید. قطره اشک مصنوعی می تواند در بهبود ناراحتی چشم موثر باشد البته از قطرهای ضد قرمزی چشم استفاده نکنید. در این حالت که چشمان شما در حال بهبودی و نقاهت هست حساسیت بیشتری در مقابل عفونت و بیماری دارد لذا توجه بیشتری به خرج دهید

مایعاتی که در زمان آشپزی ممکن است به چشم بپرد

هر مایع که به چشم شما ترشح می شود می تواند ناراحت کننده باشد. ابتدا چشم را با مقدار زیادی آب بشویید. مایعات غذا ممکن است تا حدی اسیدی باشند و سبب احساس سوزش شوند. بعضی از آنها مانند مایع مرغ خام می توانند حاوی ارگانیسم هایی باشند که می توانند باعث عفونت در چشم شوند.

مایعات داغ نیز ممکن است باعث سوختگی و تاول شوند . مستقیما به چشم پزشک مراجعه کنید زمانی که متوجه هر گونه آسیب به چشمتان شدید و یا اگر علائم ناراحتی ادامه دار شد .

ادویه جات و چشم

 

زمانی که از ادویه جات و فلفل مثل فلفل هالاپینو استفاده می کنید و یا از هرگونه مواد تند ، ممکن است مقداری از آن بر روی انگشتانتان باقی بماند و زمانی که حواستان نیست به چشمانتان بمالید . لذا دستانتان را بعد از استفاده از این مواد به صورت کامل بشویید یا زمان استفاده از این مواد دستکش به دست کنید اولین توصیه بعد ورود این مواد به چشم شستن چشم ها با آب زیاد است همچنین می توانید اطراف چشم ها و روی پلک ها را با شامپوی بچه بشورید البته نباید شامپو داخل چشم برود فقط کافی است اطراف چشم و روی پلک ها را بشویید.

 

محصولات شوینده و چشم ها

مواد شوینده یکی از خطرناک ترین مواد در آشپزخانه ها هستند . همیشه در زمان استفاده از مواد شیمیایی تمییز کننده از عینک محافظ چشم استفاده کنید . سفید کننده ها و نیز مایع تمییز کننده فر ممکن است باعث آسیب جدی چشم ها شوند . در صورت ورود هرگونه از این دست مواد به چشم ناحیه را با آب فراوان بشویید و به توصیه های پزشکی مندرج بر روی جعبه آن ماده توجه کنید هرچه که مقدار تماس چشم با این گونه مواد بیشتر شود باعث آسیب بیشتر چشم شما می شود.

 

 

مواظب چاقوها باشید

 

چاقو ، چنگال ، قیچی و یا هر شی تیز دیگری می توانند باعث جراحت های جدی شوند همیشه در زمان استفاده از این وسائل دقت کافی به خرج دهید مخصوصا زمانی که کودک در خانه دارید . آسیب های چشمی به وسیله اشیاء تیز از موارد شایع آسیب های چشم در کودکان به شمار می رود.

سقوط وسایل و جراحت های چشمی

کابینت باز ، تکه قالیچه لغ بر روی دیوار یا مایع ریخته شده در کف آشپزخانه بیشتر از چیزی که فکر می کنید ممکن است خطرناک باشند. در بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ ، جراحت چشم بخاطر افتادن وسائل بر روی چشم علت نخست  را در ایالات متحده  داشته است. اشخاصی که ۶۰ و بالاتر از این سن دارند بیشتر در معرض اینگونه حوادث هستند لذا قبل شروع آشپزی از امن بودن آشپزخانه برای افراد مسن مطمئن شوید همانگونه که این دقت را برای کودکان به خرج می دهید.

 

غذا را در چشم خود نریزید!

توصیه های عرفی مانند ریختن عسل در چشم  برای تغیر رنگ آن یا رفع قرمزی چشم با چایی اشتباه است هیچ چیزی که برای چشم طراحی نشده را در چشم نریرید اگر از مواد غذایی یا آرایشی برای روی پوست استفاده می کنید دقت کنید چیزی در چشمتان نرود.

 

 

از استیک گوشت را برای کبودی چشم استفاده نکنید

در کارتون ها یا فیلم های قدیمی برای رفع کبودی چشم یک تکه استیک گوشت بر روی آن قرار می دادند . این عمل ایمن نیست ارگانیسم هایی در گوشت خام وجود دارد که منجر به عفونت های جدی می شوند . همچنین از استفاده از بسته های مواد غذایی فریز شده هم برای رفع کبودی چشم استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی باکتری باشند . بهترین توصیه استفاده از چند قطعه یخ درون یک حوله تمییز است آن روی کبودی بگذارید و اگر علائم جدی داشتید به پزشک مراجعه کنید

منبع 

3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: