نور قرمز و پیرچشمی – آیا نور چراغ قرمز از عارضه پیری چشم محافظت می کند؟

نور قرمز و پیرچشمی

نور قرمز و پیرچشمی – نور درمانی قرمز برای بهبود آکنه ، بهبود زخم ها و کاهش آرتریت استفاده می شود. اکنون ، یافته های جدید نشان می دهد که نور چراغ قرمز ممکن است از چشم در برابر افزایش سن محافظت کند . اما متخصصان چشم هشدار می دهند که این روش در انسان به خوبی مطالعه و آزمایش نشده است – بنابراین این کار را در خانه امتحان نکنید.

قرار گرفتن در معرض نور قرمز ممکن است سلولهای شبکیه را شارژ کند

پژوهشی ای در مجله ی گرنتولوژی نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور قرمز عمیق – سه دقیقه در روز به مدت دو هفته – باعث افزایش توانایی افراد مسن تر در تشخیص حروف در برابر پس زمینه ی مشابه می شود.

این توانایی ، که به آن حساسیت کنتراست رنگ گفته می شود ، کار سلول های مخروطی در شبکیه است. سلول های مخروطی هر چه که مسن تر می شویم رنگ ها را کمتر تمایز می دهند. این یافته ها با قرار گرفتن در معرض پرتوهای طول موج بلند (۶۷۰ نانومتر) از نور قرمز ، امکان زنده سازی سلولهای شبکیه پیر را افزایش می دهد.

این چطوری کار میکنه؟ برخی دانشمندان فکر می کنند چراغ قرمز سلول یا “باتری” سلولی “معروف به میتوکندری” را شارژ می کند. با افزایش سن ، میتوکندری انرژی کمتری تولید می کند. مطالعات نشان می دهد که چراغ قرمز عمیق می تواند تولید انرژی را به سطح جوانی بازگرداند.

معلوم نیست که یافته های جدید در یک کارآزمایی بالینی بزرگ انسانی, قرار خواهد گرفت یا نه و اینکه نور قرمز محافظت بیشتری نسبت به یک “نور هشدار” یا دارونما نداشته باشد. این امکان وجود دارد که شرکت کنندگان عملکرد خود را در تست کنتراست رنگ به دلیل اثر یادگیری (یعنی با تبدیل شدن به آزمایش شوندگان با تجربه) بهبود بخشند و لزوماً ناشی از درمان نور قرمز نباشد.

اما این نخستین مطالعه ای نیست که به تأثیرات محافظتی از نور قرمز در شبکیه اشاره می کند. بیشتر تحقیقات در حیوانات و سلولهایی که در آزمایشگاه رشد کرده اند انجام شده است. یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که چراغ قرمز تا حدودی اثرات پیری در شبکیه موش های مسن را معکوس می کند و باعث افزایش ۲۵٪ عملکرد شبکیه می شود. و یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که در حالی که نور آبی به سلولهای شبکیه رشد یافته آزمایشگاهی آسیب می رساند ، نور قرمز آن آسیب را برگرداند.

نورقرمز عمیق یک روش درمانی چشم تایید نشده است

نینل زد گرگوری ، چشم پزشک در موسسه چشم باسکوم پالمر در میامی می گوید: “بر اساس تحقیقات انجام شده ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نور درمانی پتانسیل بهبود سلامت چشم را دارد.” “اما ما قبل از استفاده از این روش برای درمان بیماری چشمی یا پیرچشمی ، به داده های بیشتری نیاز داریم.”

قبل از اینکه نور قرمز به عنوان یک درمان احتمالی برای شرایط چشم در نظر گرفته شود ، باید در آزمایشات بالینی انسان آزمایش شود تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود و موثرترین طول موج ، دوز ، مدت زمان درمان و روش انجام تعیین شود.

اگر این نتایج یافته ها در پژوهش های بعدی بر روی انسان ادامه داشته باشد ، درمان نور قرمز ممکن است روزی نوید درمان مشکلات وابسته به سن مانند پیرچشمی , دژنراسیون ماکولا ، بیماری های دیابتی چشم یا از بین رفتن دید رنگی ، را بدهد.

منبع

مطالعه بیشتر

سیگار و بیماری های چشم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |