نشستن در مقابل صفحه نمایش دیجتال در طولانی مدت

انواع صفحه نمایش

نشستن به مت طولانی در مقابل صفحات نمایش دیجیتالی از قبیل کامپیوتر ، لبتاب یا موبایل باعث آسیب دائمی چشم نمی شود اما ممکن است باعث احساس خستگی و خشکی در چشم شود.

و همچنین ممکن است باعث تیره شدن دید ، خستگی و فشار بر چشم شود. بعضی افراد هنگام تماشا در مقابل صفحه نمایش های سه بعدی دچار سردرد یا مشکل بیماری حرکت می شوند که نشان دهنده این است که تماشاگر با فوکوس و درک عمق مشکل دارد.

 بیماری حرکت یا بیماری سفر یک عارضه در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی باعث ایجاد اقسام حفظ تعادلی بدن می‌شود. سرگیجه، تهوع و استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری حرکتی محسوب می‌شود

به صورت معمول ما در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می زنیم اما مطالعات نشان دادن در زمانی که خیره به نمایشگر هستیم این مقدار به نصف تا یک سوم  کاهش پیدا می کند فرقی نمی کند در مقابل کامپیوتر نشسته باشیم یا موبایل در دست داشته باشیم ، درحای فیلم دیدن باشیم یا کار کردن .

نکات ارگونومی چشم

با رعایت این نکات از چشمانتان در مقابل عوارض نا خواسته صفحه نمایش های دیجتال محافظت کنید

فاصله مانیتورکامپیوتر تا چشم حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باید باشد که البته بستگی به اندازه صفحه نمایش و سن دارد.

بسیاری از دیوایس های امروزی مثل گوشی موبایل و تبلت ها بر روی صفحه نمایش آن لایه ایی برای کاهش انعکاس نور هستند. در صورت لزوم، با استفاده از یک فیلتر مات روی صفحه  انکعاس نور را کاهش دهید.

بین تماشا وقفه های کوتاهی دهید تا چشمانتان استراحت کند . یک نوع استراحت معمول چشم “۲۰-۲۰-۲۰” می باشد : هر بیست دقیقه به مدت بیست ثانیه به شی ایی که حداقل بیست فیت ( تقریبا ۶ متر )  با شما فاصه دارد متمرکز شوید

در صورتی که احساس خشکی در چشمنتان کردید می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید البته با رعایت دستورات روی جعبه .

اگر نور صفحه نمایش خیلی بیشتر از نور محیط باشد آنگاه چشمان شما برای دیدن باید سخت تر کار کند بنابراین نور اتاق را تنظیم کنید و همچنین کنتراست صفحه نمایش را افزایش دهید تا به چشمانتان فشار نیاید .

نکاتی برای کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند.

لنزهای تماسی می تواند خشکی چشم و سوزش عمومی را برای کاربرانی که استفاده زیادی از رایانه ها و سایر دستگاه های دیجیتال دارند را اغلب افزایش دهد. تعدادی نکته:

با گذاشتن عینک به جای لنز تماسی به چشمانتان استراحت دهید

با لنز های تماسی به خواب نروید حتی اگر از نوع مقاوم در برابر سایش بوده باشند

همیشه از بهترین شیوه برای تمییز نگاه داشت لنزهای تماسی استفاده کنید

در پایان اگر در چشمانتان علائم نگران کننده ایجاد شد مانند قرمزی چشم ، تیری دید و حساسیت دردناک به نور به چشم پزشک مراجعه کنید

تهیه توسط :

کلنیک فوق تخصصی چشم در بابل

منبع  آکادمی چشم پزشکی آمریکا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |