نزدیک بینی چیست؟ و روش درمان با لیزیک و لازک

نزدیک بینی

نزدیک بینی (میوپیا ) یک عیب انکساری است. خطای انکسار هنگامی است که چشم به درستی نور را برنگرداند(انکسار نکند) . لذا نور به درستی متمرکز نمی شود ، بنابراین تصاویر تشکیل شده نیز واضح نیستند. در این بیماری ، اشیاء نزدیک به وضوح قابل رویت هستند اما اشیاء دور مبهم و تار به نظر می رسند . میوپیا یک بیماری شایع است که تقریباً ۲۵٪ آمریکایی ها را مبتلا می کند. این یک اختلال در تمرکز بینایی است ، نه یک بیماری چشمی

نزدیک بینی در کودکان

میوپیا ارثی است. اگر والدینی این بیماری را داشته باشند ، ممکن است فرزندشان نیز مبتلا شوند. نزدیک بینی در کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال مشاهده می شود. در سالهای نوجوانی ، هنگامی که بدن به سرعت رشد می کند ، علائم ممکن است وخیم تر شود. بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ، معمولاً تغییر کمی وجود دارد. البته نزدیک بینی می تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد.

نزدیک بینی حاد

نزدیک بینی دوگونه است خفیف و حاد. نوع حاد تقریبا بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال تثبیت می شود. معمولاً می توانید نوع حاد را با عینک یا لنزهای تماسی تصحیح کنید. بعضی اوقات ، جراحی انکسار می تواند نزدیک بینی حاد را اصلاح کند.

افراد مبتلا به نزدیک بینی ریسک بالاتری در ابتلا به ایجاد شبکیه جدا شده برخوردار هستند. از چشم پزشک خود بخواهید در مورد علائم هشدار دهنده جداشدگی شبکیه با شما صحبت کند. به طور مرتب به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا مراقب تغییر در شبکیه باشید که ممکن است منجر به جدا شدن شبکیه شود. اگرجدا شدن شبکیه به تازگی رخ داده باشد با عمل جراحی می توانند شبکیه را ترمیم کنند.

افراد مبتلا به نزدیک بینی نیز ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به گلوکوم و آب مروارید داشته باشند.

برخی از علائم و نشانه های نزدیک بینی شامل موارد زیر است:

خستگی چشم،
سردرد ،
برای دیدن درست ،
مشکل در دیدن اشیاء دور ، مانند علائم جاده یا تخته سیاه در مدرسه.

این علائم ممکن است هنگامی که کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال سن دارند ، آشکارتر باشد

علل

غشای اشکی چشم ، قرنیه و لنز پرتوهای نور را بر شبکیه متمرکز می کنند. شبکیه تصویری را که توسط این پرتوهای نوری تشکیل شده دریافت می کند. این تصویر را از طریق عصب نوری که در واقع بخشی از مغز است به مغز می فرستد.

نزدیک بینی زمانی اتفاق می افتد که اندازه چشم طولانی تر از حد نرمال باشد یا قرنیه حالت نرمال ندارد . در نتیجه پرتوهای نور به جای آنکه روی شبکیه متمرکز شوند جلوی شبکیه متمرکز می شوند در این حالت ، اشیاء نزدیک را به وضوح مشاهده می کنید ، اما اشیاء دورتار به نظر می رسد .

انواع درمان

بهترین روش برای اصلاح نزدیک بینی وجود ندارد. مناسب ترین تصحیح برای شما بستگی به چشم و سبک زندگی شما دارد. در مورد شیوه زندگی خود با چشم پزشک خود صحبت کنید. با هم ، می توانید تصمیم بگیرید که کدام اصلاح ممکن است برای شما موثرترین باشد.

عینک و لنزهای تماسی

عینک یا لنزهای تماسی متداول ترین روش برای اصلاح علائم نزدیک بینی است. آنها با تمرکز مجدد پرتوهای نوری روی شبکیه و جبران شکل چشم شما کار می کنند. عینک همچنین می تواند به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش (UV) کمک کند. روکش لنز مخصوصی که نور UV را نشان می دهد در دسترس است.

ارتوکراتولوژی

در این روی ارتوکراتولوژی از یک سری لنزهای تماسی سخت برای صاف کردن قرنیه و کاهش نزدیک بینی استفاده می کنند. این شامل خوابیدن هر شب با لنزهای تماسی سخت هم می باشد.البته این درمان با افزایش خطر ابتلا به عفونت جدی و تهدیدکننده چشم همراه است. بهبود دیدگاه موقتی است. بعد از قطع استفاده از لنزها ، قرنیه شما به شکل اصلی خود برمی گردد و نزدیک بینی برمی گردد.

آتروپین با دوز کم

آتروپین با دوز کم (۰٫۰۱٪) به عنوان یک روش مؤثر در کاهش سرعت پیشرفتبیماری در کودکان و نوجوانان ظاهر شده است. شما روزانه از آن استفاده می کنید و مطالعات اخیر امیدوار کننده به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد با توجه به عوارض ارتوکراتولوژی ایمن تر هم باشد. آتروپین با دوز پایین اخیراً توسط بسیاری از چشم پزشکان کودکان پذیرفته شده است.

جراحی انکسار

در بسیاری موارد ، افراد ممکن است تصحیح نزدیک بینی را با لیزیک یا شکل دیگری از جراحی انکسار انتخاب کنند. این روشهای جراحی با تغییر شکل قرنیه ، بینایی شما را بهبود می بخشد. قرنیه تغییر شکل یافته نور را به درستی روی شبکیه متمرکز می کند.

کلینیک فوق تخصصی چشم و لیزر دکتر مکارمی برای درمان نزدیک بینی عمل لیزیک ولازک را ارئه می دهد قابل ذکر است که در یک جلسه برای هر دو چشم و در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه این درمان انجام می گیرد . برای اطلاعات بیشتر می توانید با این شماره ۸۸۸ ۸۸ ۳۲۲ – ۰۱۱  تماس بگیرید . همچنین در این مطلب ( لیزیک ولازک )  می توانید در مورد چگونگی این درمان مطالعه بیشتر داشته باشید.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد ورزش های چشمی ، ویتامین ها یا قرص ها می توانند مانع یا موجب درمان نزدیک بینی شوند.

برچسب ها: | | | |