مدیتیشن ذهن آگاهی در مقابل بیماری آب سیاه در چشم

مدیتیشن در طبیعت

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مدیتیشن ذهن آگاهی ممکن است به کاهش فشار چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم ( آب سیاه ) وکاهش هورمونهای استرس کمک کند. که سبب بهبود کیفیت زندگی در بیماران می شود .
فشار چشم – که به آن فشار داخل چشم یا IOP نیز گفته می شود ، به میزان فشار مایع در داخل چشم گفته می شود. بیماران مبتلا به گلوکوم دارای مشکلات متعددی هستند که ممکن است باعث آسیب عصب بینایی از جمله این مشکلات افزایش فشار چشم است. این آسیب ممکن است به طور دائم بینایی را کاهش دهد. اگر گلوکوم درمان نشود ، می تواند منجر به نابینایی کامل شود. گلوکوم ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد ، و تخمین زده می شود که ۱۰ درصد از آنها نابینا هستند.

تحقیقات در  ژورنال گلوکوم

محققان در ژورنال گلوکوم گزارش می دهند: “این مطالعه احتمال اینکه استراتژی های پزشکی مکمل ، مانند مراقبه ذهن آگاهی ممکن است در کمک به بیماران در کنار آمدن با بیماری خود نقش داشته باشد، را مثبت می داند و در واقع می تواند نتایج درمان را بهبود ببخشد ،” محققان می گویند مدیتیشن ممکن است یک مکمل مفید برای درمان های فعلی گلوکوم مانند قطره چشم ، لیزر درمانی یا جراحی باشد.

به گفته دکتر جی کوین مک کینی ،چشم پزشک و متخصص گلوکوم درمرکز بهداشت چشم شمال غربی در پورتلند ، این یافته ها جالب توجه هستند و از نتایج مشابهی که در مطالعات قبلی منتشر شده اند ، پشتیبانی می کنند.

مطالعات کوچک اولیه نشان داد که استرس روانی می تواند فشار چشم را افزایش دهد و تکنیک های آرامش ممکن است آن را کاهش دهد. مطالعه جدیدتر یک آزمایش بزرگتر بود که شرکت کنندگان را به طور تصادفی به گروههای جداگانه ای تقسیم کردند که درمان های مختلفی را با هم مقایسه کردند. دکتر مک کینی خاطرنشان کرد: اما این مطالعه تنها ۲۱ روز به طول انجامید.

وی گفت: “من می خواهم ببینم آیا می توان در مدت زمان طولانی تری همین اثر را حفظ کرد.” این مطالعه ارزیابی نکرد که آیا مدیتیشن ذهن آگاهی تاثیری در پیشرفت گلوکوم بیماران دارد. “با سطح درک فعلی ما ، من توصیه نمی کنم از مراقبه به عنوان جایگزینی برای درمان فعلی گلوکوم استفاده کنم. اما ممکن است این یک افزودنی بسیار مفید باشد. ”

مطالعه جدید شامل ۹۰ بیمار مبتلا به گلوکوم زاویه باز اولیه ، شایع ترین شکل این بیماری است. یک گروه از بیماران مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی را انجام می دهند که شامل توجه به لحظه حاضر به روشی که در آن افکار مورد قضاوت قرار نمی گیرند و همراه با آگاهی از تنفس است. آن گروه تحت نظارت یک مدرس معتبر مراقبه ، به مدت ۲۱ روز، ۲۱ جلسه داشتند. گروه دیگر مدیتیشن نکردند. هر دو گروه برای پایین آوردن فشارداخل چشم همچنان به قطره چشم ادامه دادند.

مدیتیشن ذهن آگاهی

بیماران از نظر IOP ، کیفیت زندگی و هورمونها و مواد شیمیایی مرتبط با استرس مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان سه هفته ، در افرادی که مدیتیشن می کردند در مقایسه با افرادی که مدیتیشن نکردند ، IOP به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. این مطالعه نشان داد ۷۵ درصد از بیمارانی که مدیتیشن داشتند بیش از ۲۵ درصد افت فشار چشم داشتند. بیمارانی که در مدیتیشن شرکت کرده بودند نیز کاهش قابل توجهی در مواد شیمیایی مرتبط با استرس نشان دادند و بعد از سه هفته نسبت به افرادی که مدیتیشن نکردند ، کیفیت زندگی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. از نظر آماری در افرادی که مدیتیشن انجام نمی دادند هیچ تغییری قابل توجه ایی در میزان فشار داخل چشم ، کیفیت زندگی یا مواد شیمیایی مرتبط با استرس وجود نداشت .

دکتر مک کینی گفت: مشخص نیست که استرس چگونه با IOP ارتباط دارد. وی افزود: “ممکن است هورمون ها و مواد شیمیایی که در هنگام استرس در بدن افزایش می یابد – تحت عنوان واسطه گر استرس” روی گیرنده های چشم نیز کار کنند. وقتی فرد دچار استرس شود ، این واسطه ها ممکن است چشم را به گونه ای تحت فشار قرار دهند که باعث افزایش فشار مایعات داخل چشم شوند. ”

دکتر مک کینی خاطرنشان کرد: بسیاری از چشم پزشکان تصور می کنند کاهش استرس برای مدیریت گلوکوم مفید است. “در عمل ، من می بینم که بیماران مبتلا به گلوکوم که استرس را مدیریت می کنند ، نتایج بهتری دارند. اما این عقیده که کاهش استرس باعث کاهش فشار داخل چشم می شود ، قبلاً در مطالعه ای با این اندازه تأیید نشده است. ”

دکتر مک کینی گفت: براساس یافته های مطالعه ، او به لیست راهکارهایی که به بیماران توصیه می کند استرس را کاهش دهد از جمله ورزش منظم ، عادت خواب سالم و سایر اشکال کاهش استرس مبتنی بر ذهن ، مدیتیشن را نیز اضافه می کند.

تکنیک های کاهش استرس و مدیتیشن ذهن آگاهی (mindfulness meditation) جزو ابزار مورد استقبال در چشم پزشکی است. علاوه بر این، در سیستم های درمان بینایی  کیفیت کلی یک بیمار بسیار مهم است و ما به طور مداوم به دنبال روش های درمانی جدید برای کاهش اثرات ویران کننده گلوکوم کنترل نشده و پیشرونده هستیم. ”

منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: