غربالگری بینایی پیش دبستانی را در دوران کووید-۱۹ فراموش نکنید

غربالگری بینایی پیش دبستانی

غربالگری های بینایی برای کودکان خردسال معمولاً در زمان مراجعه برای بررسی سلامتی به متخصص کودکان انجام می شود. اما با کاهش ویزیت های سلامتی در طی همه گیر شدن کرونا ویروس (COVID-19)، چشم های بسیاری از کودکان ممکن است بررسی نشود.


این مساله می تواند تشخیص و درمان مشکلات بینایی در دوران کودکی را به تأخیر بیندازد – خصوصاً برای کودکان خانواده های محروم ، که تقریبا قبل از پاندمی هم محروم از غربالگری های بینایی بوده اند.


آرون م. میلر، چشم پزشک، می گوید: “با یک ویزیت خوب کودک نزد متخصص اطفال، هم غربالگری های بینایی و همچنین خیلی چیزهای بیشتر از آن صورت می پذیرد، از ارزیابی سلامت فیزیکی، پیشرفتی و اجتماعی-عاطفی گرفته تا محافظت از طریق ایمن سازی. این مهم است که والدین این ویزیت ها را حتی در دوران شیوع کووید-۱۹ نادیده نگیرند.”


آیا ممکن است شیوع کروناویروس این شکاف ها در مراقبت از بینایی رابدتر کند؟


طبق مطالعه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ، قبل از COVID-19 ، فقط ۶ نفر از ۱۰ کودک در سن پیش دبستانی غربالگری خود را توسط یک متخصص بهداشت و درمان انجام دادند.


بعضی از کودکان با احتمال بسیار کمتر امکان دریافت غربالگری بینایی دارند. تنها ۵۷٪ کودکانی که والدین آنها فاقد آموزش عالی بودند ، ۵۹٪ کودکانی که بسیار پایین تر از سطح فقر فدرال زندگی می کنند و ۵۹٪ از بچه های اسپانیایی تبار بررسی معاینه بینایی خود را دریافت کرده بودند. (آمار مربوط بخ آمریکاست )


در مقابل ، نزدیک به ۷۰٪ از کودکان دارای والدین دارای تحصیلات دانشگاهی ، ۶۷٪ از کودکان که بالای سطح فقر زندگی می کنند ، ۶۵٪ از کودکان سفید پوست و ۶۳٪ از کودکان آفریقایی آمریکایی، مورد معاینه قرار گرفته اند.


هنوز مشخص نیست که سرنوشت کودکان خانواده های محروم در دوران کووید-۱۹ چیست؛ اما شکاف قبل از کووید-۱۹ نگران کننده است زیرا برخی از گروه ها ، از جمله کودکان اسپانیایی تبار ، با خطر بیشتری از بیماری جدی چشم روبرو هستند. یکی از بزرگترین مطالعات در مورد شرایط چشم کودکان در گروه های قومی ، مطالعه بیماری های چشم کودکان چند قومیتی ، نشان داد که کودکان آمریکایی آفریقایی تبار و اسپانیایی نسبت به کودکان سفید پوست احتمال بیشتر ابتلا به این بیماریها را دارند:

  • امبلیوپیا ، که به آن تنبلی چشم هم گفته می شود ، وضعیتی که باعث کاهش بینایی در یک چشم می شود و در صورت عدم درمان باعث کاهش دید دائمی می شود.
  • آستیگماتیسم ، قرنیه یا عدسی ناهموار خمیده که باعث تاری یا تحریف در بینایی می شود.

چرا نباید در دوران کووید-۱۹ غربالگری های بینایی کودکان پیش دبستانی را نادیده بگیرید؟


غربالگری های بینایی در سالهای پیش دبستانی بسیار مهم است زیرا ممکن است فرزندان خردسال نتوانند مشکلات بینایی را برای والدینشان توصیف کنند. بچه های کوچک حتی ممکن است آگاه نباشند که آنها آنطور که باید نمی بینند.


غربالگری می تواند کمک کند که مشکلات به راحتی یافت شود ، در حالی که بینایی هنوز در حال توسعه است. ناهمترازی ، خطاهای انکساری و سایر مشکلاتی که مانع بینش سالم در چشم در حال رشد می شود ممکن است در طی پنج تا هفت سال اول زندگی کودک بهبود یافته یا اصلاح شود. اما اگر علائم اولیه از دست رفته یا نادیده گرفته شوند ، دیگر هیچ برگشتی وجود نخواهد داشت.


آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند که همه کودکان چشم خود را در فواصل منظم بررسی کنند ، حتی اگر علامتی نداشته باشند.

اگر علائم بیماری نشان داده شود ، کودکان باید به چشم پزشک مراجعه کنند:

  • چشم های ناهمتراز (چپ چشم بودن یا دوبینی)
  • تنبلی چشم (آمبلیوپی)
  • خطاهای انکسار (نزدیک بینی ، هایپروپی ، آستیگماتیسم) یا
  • مشکلات دیگر در فوکوس کردن ( تمرکز در بینایی )


اگر پزشک متخصص اطفال دریابد که کودک ممکن است دچار آمبلیوپی یا مشکل چشمی دیگری باشد ، آنها را برای آزمایش بیشتر به چشم پزشک ارجاع می دهد .

منبع : آکادمی چشم پزشکی آمریکا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | |