رژیم غذایی نامناسب باعث نابینایی می شود

رژیم غذایی و کوری

رژیم غذایی نامناسب باعث نابینایی می شود : بله این ممکن است ، حتی در کشورهای توسعه یافته .داستان نابینایی یک پسر هفده ساله ، بخاطر رژیم غذایی ضعیف ، بسیاری را در حیرت و ناباوری فرو برده . چطور چنین چیزی ممکن است؟

دکتر اندرو جی لی ، پزشک متخصص اعصاب و چشم در انستیتوی چشم بلانتون ، بیمارستان هوستون متدیست. می گوید : بله این واقعیت دارد

دکتر لی گفت: ” در کشورهای توسعه یافته کمبود رژیم غذایی به دلیل دسترسی آسان به مواد مغذی و همچنین غنی شده به ویتامین ، نادر است.” “اما ممکن است سوء تغذیه بخاطر برخی از بیماری ها (مثلاً الکلیسم مزمن) رخ دهد ،همچنین در گیاهخواران ( نوع سخت آن ) یا کسانی که جراحی معده داشته باشند (مثلاً عمل جراحی چاقی) یا کسانی که اختلال خوردن دارند (مثلاً بی اشتهایی عصبی). هم ممکن است اتفاق بیافتد”

والدین نوجوان ابتدا او را نزد پزشک بردند زیرا او همیشه از خستگی شکایت می کرد. او در مورد غذا بسیار “ایراد گیر” بود ، اما آزمایشات نشان داد که او دارای وزن طبیعی و علائم قابل توجهی از سوء تغذیه نیست. به او تزریق ویتامین B12 داده شد زیرا آزمایش خون نشان داد که وی کم خونی و کمبود ویتامین B12 دارد.

طی یک سال ، وی دچار کم شنوایی و ضعف بینایی شد. متأسفانه ، وی قبل از آنکه علت واقعی شکایتش مشخص شود ، بینایی خود را از دست داد. وی به دلیل سالها خوردن تنها چیپس ، سیب زمینی سرخ کرده ، نان سفید و گوشت خوک فرآوری شده دچار گرسنگی شبکیه ( چشم ) شد. پزشکان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی نادرست او منجر به کمبود B12 ، سطح پایین ویتامین D ، مس و سلنیم ، مقدار زیاد روی ، کاهش تراکم استخوان و نوروپاتی شدید اپتیک است که بینایی او را به سرقت برده است.

دکتر لی گفت: “این مورد نشان می دهد که شما می توانید نه تنها از آنچه می خورید ، نابینا شوید (به عنوان مثال ، نوروپاتی سمی ، از نوشیدن (متانول) تا خوردن محصولاتی که به سرب ، جیوه یا آرسنیک آغشته شده اند) بلکه توسط آنچه نمی خوریدهم می توانید ، کور شوید.

پزشکان از مدت ها قبل می دانند که تغذیه خوب برای کل بدن از جمله چشمان شما فایده دارد: برای تقویت بینایی سالم حتما این پنج مورد را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

سبزیجات سبز برگ. کلم کیل (Kale ) و اسفناج از نظر لوتئین و زکاشتانتین زیاد هستند. سایر سبزیجات با مقادیر قابل توجهی لوتئین و زاکزانتین (zeaxanthin) شامل کاهو ، کلم برگ، سبزی(برگ) شلغم ، بروکلی و نخود فرنگی است.

میوه های خانواده مرکبات. پرتقال ، نارنگی ، گریپ فروت و لیمو سرشار از ویتامین C است ، یک آنتی اکسیدان که برای سلامتی چشم بسیار مهم است. بسیاری از غذاهای دیگر ویتامین C از جمله هلو ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و توت فرنگی را ارائه می دهند.

لوبیا. انواع لوبیا از جمله نخود چشم سیاه ، لوبیا قرمز و لوبیا لیما حاوی روی است ، یک ماده معدنی مهم اثرگذار است که در غلظت بالایی در چشم ها یافت می شود. سایر غذاهای حاوی روی شامل صدف ، گوشت قرمز بدون چربی ، مرغ و غلات غنی شده است.

ماهی آب سرد. تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی سرشار از اسید چرب امگا ۳ از ماهیان آب سرد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری چشمی در طول زندگی کمک کنند. این ماهی ها شامل ماهی قزل آلا ، ماهی تن ، ساردین و هالیبوت هستند.

سبزیجات و میوه های نارنجی رنگ . هویج سرشار از بتاکاروتن است ، یک ماده مغذی که به دید در شب کمک می کند ، مانند سایر میوه ها و سبزیجات به رنگ نارنجی مانند سیب زمینی شیرین ، زردآلو و طالبی.

منبع

مطالب مرتبط

۳۶ غذای خارق العاده برای تقویت سلامت چشم – رژیم غذایی برای سلامت چشم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | |