رشد بینایی در نوزادی : از تولد تا ۱۲ ماهگی

رشد بینایی در نوزادی

رشد بینایی در نوزادی :

در طول سال اول چه انتظاری می‌توان از بینایی کودک داشت

بینایی کودک در اولین سال زندگی خود دچار تغییرات زیادی می شود. پزشک متخصص اطفال در هر مراجعه کودک ، بینایی نوزاد شما را بررسی می کند. آنها اطمینان می یابند که بینایی کودک شما همانطور که باید در حال پیشرفت است. دانستن آنچه انتظار دارید می تواند به شما در تماشای و لذت بردن از پیشرفت بصری کودک کمک کند.

کلمه ای در مورد نوزادان نارس

ما نقاط عطف توسعه بینایی را در زیر تاریخ موعد نظر بینایی کودک قرار می دهیم ، نه براساس تاریخ تولد آنها.

نوزادان: تنظیم نور و شروع به تمرکز

رشد بینایی در نوزادی : در بدو تولد ، نوزاد نسبت به نور روشن بسیار حساس است. ممکن است متوجه شوید که مردمک های آنها چقدر کوچک به نظر می رسند ، و چه مقدارکمی نور وارد چشم آنها می شود. یک نوزاد تازه متولد شده با دید محیطی (جانبی) خود می تواند چیزهایی را در کنار خود ببیند ، اما بینایی مرکزی آنها هنوز در حال توسعه است.

چشم نوزاد

در طی دو هفته ، با رشد شبکیه چشم ، مردمک های کودک گسترده می شوند. آنها می توانند محدوده ها و الگوهای روشنایی و تاریکی را مشاهده کنند. اشکال بزرگ و رنگهای روشن ممکن است توجه آنها را جلب کند. کودک همچنین ممکن است به یک جسم که درست درجلوی آنها است تمرکز شود.

در حدود ۱ ماهگی ، کودک شما ممکن است به طور مختصری روی شما متمرکز شود اما هنوز هم ممکن است اشیاء با رنگ روشن را تا ۳ فوت دورتر ترجیح دهد. نوزادان حتی در بدو تولد قادر به دیدن اتاق هستند ، اما بیشتر به اشیاء بسیار نزدیک به آنها، علاقه مند هستند.

از ۲ تا ۴ ماهگی : تمرکز و ردیابی اشیاء در حال حرکت

برای ۲ ماه اول ، چشم نوزادان خیلی خوب با هم کار نمی کند. ممکن است متوجه شوید چشمان کودک به نظر می رسد که بیش اندازه به هم نزدیک هستند ( امتداد نگاه منقطع باشد) یا بر عکس آن از هم دور و به سمت بیرون از متمایل باشند. در بیشتر موارد ، این طبیعی است و آنها در نهایت خود را اصلاح می کنند. اما اگر یکی از چشمان کودک شما به طور مداوم به سمت بینی خود و یا بالعکس به سمت خارج از بینی دور می شود ، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

چشم نوزادان از 2 تا 4 ماهگی

در حدود ۲ ماهگی ، با پیشرفت چشم نوزاد ، معمولاً آنها می توانند یک شیء متحرک را با چشمان خود دنبال کنند. در واقع ، در حدود ۳ ماهگی ، ممکن است نوزادتان به اندازه کافی هماهنگی چشم و بازوی خود را برای ضربه زدن به یک شی متحرک نزدیک، داشته باشد .

در سن ۳ ماهگی ، چشم کودک شما باید برای تمرکز و ردیابی اشیاء با هم کار کند. اگر متوجه این اتفاق نشده اید ، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

از ۵ تا ۸ ماهگی : رسیدن ، شناخت و یادآوری

رشد بینایی در نوزادی : در حدود ۵ ماهگی ، توانایی کودک برای دیدن چقدر یک شی از آنها دور است (درک عمق) به طور کامل تری رشد کرده است. آنها دنیا را در ۳ بعد (۳ بعدی) کاملتر می بینند. آنها در دستیابی به اشیاء نزدیک و دور بسیار بهتر می شوند. آنها همچنین در این مرحله دید رنگی خوبی دارند ، هرچند به اندازه چشم بزرگسالان کاملاً توسعه نیافته اند.

در این مرحله ممکن است کودک والدین خود را در یک اتاق بشناسد وبه آنها لبخند بزند. آنها می توانند اشیاءبیرون را هنگام مشاهده ازیک پنجره ببینند. آنها حتی ممکن است به یاد داشته باشند که یک شیء حتی اگر تنها بخشی از آن را ببینند ، چیست.

معمولاً نوزادان حدود ۸ ماهگی شروع به خزیدن می کنند و این هماهنگی چشم و دست آنها را بیشتر می کند.

از ۹ تا ۱۲ ماهگی

در حدود ۹ ماهگی ، نوزادان به طور کلی می توانند فاصله را به خوبی قضاوت کنند ( بفهمند ). این در مورد زمانی است که آنها شروع به کشیدن خود می کنند تا بایستند. رنگ چشمان کودک شما احتمالاً اکنون رنگ نهایی آنهاست. با این حال ، دیدن برخی از تغییرات جزئی بعدا غیر معمول نیست.

در حدود ۱۰ ماهگی ، نوزادان معمولاً می توانند به اندازه کافی فاصله را ببینند و متوجه شوند به اندازه که می توانند چیزی را با انگشتان شست و سبابه بگیرند.

تا ۱۲ ماهگی ، بیشتر نوزادان در حال خزیدن هستند و سعی می کنند راه بروند.

مراحلی برای اطمینان از پیشرفت چشم و بینایی کودک

مشکلات چشم یا بینایی می تواند رشد کودک را به تأخیر بیندازد. مهم است که هرچه سریعتر این مشکلات را پیدا کنید تا بتوانید به آنها کمک لازم را برای رشد و یادگیری صحیح را بدهید.

والدین باید این مراحل مهم را طی کنند:

  • مشکلاتی مانند چشمان داخل رونده (انحراف چشم به سمت هم) یا انحراف به بیرون یا تأخیرهای زیاد در ردیابی اشیاء متحرک را تحت نظر داشته باشید .متخصص اطفال خودرا در جریان آنها قرار دهید.
  • از غربالگری های توصیه شده برای چشم کودک برای تشخیص زود هنگام مشکلات چشمی استفاده کنید.
  • از پزشک متخصص اطفال خود بخواهید فعالیتهای متناسب با سن را که می توانید با کودک خود انجام دهید تا به پیشرفت بینایی آنها کمک کند را به شما معرفی کند.

منبع » سایت آکادمی چشم پزشکی آمریکا

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |