رایانه ها ، دستگاه های دیجیتال و فشار چشم – خستگی چشم

خستگی چشم و صفحه نمایش

دستگاه های دیجیتال و فشار چشم – خستگی چشم : شاید در جایی شنیده باشید که نگاه کردن به رایانه ، تلفن هوشمند یا صفحه نمایش دیجیتالی برای مدت طولانی می توانند به طور دائمی به چشم شما آسیب برسانند. خوشبختانه ، این ادعا مانند ادعای قدیمی “خراب شدن چشمان” از تماشای بیش از حد تلویزیون یا نشستن در فاصله خیلی نزدیک به تلویزیون به صورت مطلق درست نیست . با این حال ، شما احتمالاً از خیره شدن بیش از حد و طولانی به صفحه نمایش اثرات ناراحت کننده ایی را مشاهده خواهید کرد.

فشار چشم دیجیتال  می تواند مربوط به هر سنی باشد . اگر روزانه ساعت ها با استفاده از دستگاه های دیجیتال می گذرانید ، ممکن است متوجه تاری دیدتان شوید و چشمان شما احساس درد و خستگی کنند. شما همچنین ممکن است دریابید که چشمان شما خشک شده ویا احساس سوزش داشته باشید  و یا ریزش اشک داشته باشید. این فشار چشم ( دیجیتال ) هیچ تفاوتی با علائمی که ممکن است هنگام خواندن ، نوشتن یا انجام “کار نزدیک” مانند خیاطی برای مدت زمان طولانی داشته باشید ندارید.

به احتمال زیاد ما نمی توانیم استفاده از تلفن همراه و رایانه را قطع کنیم . بنابراین در مورد مشکلات چشمی مرتبط  با آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ در اینجا چند نکته برای تسکین چشمان شما آورده شده است.

پلک زدن

معمولاً در عرض یک دقیقه ۱۵ بار پلک می زنید. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که ما در حین استفاده از رایانه ها و سایر دستگاه های صفحه نمایش دار ، فقط ۵ بار در هر دقیقه پلک می زنیم. پلک زدن روشی است برای مرطوب نگه داشتن چشم

یک تلاش آگاهانه برای پلک زدن هرچه بیشتر انجام دهید. این باعث می شود سطح چشمان شما خشک نشود. حتی ممکن است بخواهید یادداشتی روی صفحه رایانه خود بگذارید که به شما یادآوری کند که بیشتر پلک بزنید

اشک مصنوعی و مرطوب کننده هوا

از اشک های مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشمانتان هنگام خشک شدن استفاده کنید. اگر غالباً در اتاقی خشک و گرم هستید ، از رطوبت دهنده هوا برای اضافه کردن رطوبت به هوا استفاده کنید.

قانون سه تا بیست

استراحت منظم را با استفاده از قانون “۲۰-۲۰-۲۰” انجام دهید: هر ۲۰ دقیقه یکبار چشم خود را به شی ایی ۲۰فوتی تمرکز کنید و ۲۰ ثانیه اینکار را طول دهید

از عینک های مخصوص مانیتوراستفاده کنید.

اگر ساعتها روی رایانه کار می کنید ، ممکن است دریابید که استفاده از عینک های رایانه ای باعث کاهش فشار چشم می شود. این عینک های که نیاز به تجویز پژشک دارند به شما امکان می دهند چشم خود را به طور خاص در فاصله صفحه نمایش رایانه متمرکز کنید (فاصله متوسط ، که بین ۲۰ تا ۲۶ اینچ از چهره شما فاصله دارد). برخی از این عینک ها دارای لنزهای چندوجهی هستند که به شما کمک می کند تا تمرکز خود را به سرعت در فواصل نزدیک ، متوسط و فاصله زیاد تغییر دهید. توجه داشته باشید که عینک های رایانه ای برای کاهش فشار چشم همان عینک “بلوکه کننده نور آبی” نیست.

روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید.

اگر صفحه نمایش شما روشن تر از محیط اطراف شما است ، برای دیدن چشمانتان باید سخت تر کار کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کند تا با میزان نوری در اطراف شما مطابقت داشته باشد. همچنین سعی کنید کنتراست را روی صفحه نمایش خود افزایش دهید تا فشار چشم کاهش یابد

شدن نور را کم کنید

صفحه نمایش در دستگاه های دیجیتال امروز اغلب دارای تابش و درخشش زیادی هستند. برای کاهش تابش خیره کننده ، از فیلتر کاهش درخشش استفاده کنید. ازفروشگاه رایانه یا فروشگاه تلفن همراه بررسی کنید تا ببینید که چه چیزی می توانند ارائه دهند.

نحوه نشستن خود را درجلوی مانیتور تنظیم کنید

هنگام استفاده از رایانه ، باید حدود ۲۵ اینچ (درست اندازه یک دست کشیده شده) از صفحه نشسته باشید. همچنین صفحه را طوری تنظیم کنید که چشمان شما کمی به سمت پایین خیره شود ، نه مستقیم به جلو یا بالا.

لنز های تماسی و دستگاهای دیجیتال

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند و برای مدت طولانی از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند ، ممکن است خشکی چشم را به عنوان یک مشکل مداوم داشته باشند. تعدادی نکته:

به جای استفاده از لنز با عینک زدن به چشمانتان استراحت دهید.
با لنزهای تماسی خود نخوابید ، حتی اگر آنها بر چسب ضد ساییدگی داشته باشند
همیشه از روشهای درست تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنید.
اگر چشمان شما به طور مداوم قرمز ، تار یا آب ریزش دارد یا حساسیت نسبت به نور دارید ، به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

آیا صفحه نمایش های سه بعدی مناسب شماست؟

آیا هنگام تماشای فیلم های ۳ بعدی ، چشمان شما بسیار خسته می شوند ؟ یا اینکه دچار سردرد می شوید یا احساس تهوع و سرگیجه می گیرید؟ شماممکن است مشکل در تمرکز یا درک عمق داشته باشید.

عینکهای ۳ بعدی و صفحه نمایش های سه بعدی تصاویر مختلفی را به هر چشم نشان می دهند تا توهم عمق ایجاد شود. این تکنیک کار می کند زیرا که ما اشیاء راهمین گونه با فاصله های مختلف در زندگی واقعی می بینیم. این اشیاء کمی متفاوت در هر طرف چشم دیده می شوند

بخاطر تفاوت صفحه نمایش با دنیای واقعی چشمان ما باید بیشتر کار کند تا تصاویر را بسازد برای برخی افراد که دچار مشکل درک عمق هستند اینکار بسیار دشوارتر است .

مشکل درک عمق چیست ؟

درک عمق توانایی دیدن چیزها در سه بعد (از جمله طول ، عرض و عمق) و قضاوت اینکه یک شیء تا چه اندازه دور است.

برای درک دقیق عمق ، شما معمولاً باید بینش دو چشمی (دو چشم) داشته باشید. در فرآیندی به نام همگرایی ، دو چشم ما یک جسم را از زوایای کمی متفاوت می بینند و مغز ما دو مجموعه اطلاعات را برای ایجاد یک تصویر واحد مقایسه و پردازش می کند. هنگامی که هر دو چشم به وضوح مشاهده می کنند و مغز یک تصویر واحد را به طور مؤثر پردازش می کند ، به آن (stereopsis) گفته می شود.

افرادی که در پایه اصلی دیدشان یک چشم است (موسوم به دید مونوکلار) ممکن است برای درک عمق تقلا کنند. با این حال ، برخی از افرادی که مدت طولانی بینایی خوبی فقط در یک چشم داشته اند ، ممکن است دریابند که درک عمق قابل قبولی دارند. این امر به این دلیل است که مغز آنها به روشهای مختلفی تنظیم شده است تا ورودی بصری محدود از یک چشم را تأمین کنند.

برخی از شرایطی که می تواند باعث ایجاد مشکلات عمق شود عبارتند از:

  • بینایی تار ، معمولاً در یک چشم
  • استرابیسموس
  • آمبلیوپی
  • مشکلات عصبی در یک چشم
  • تروما به یک چشم


اگر گمان می کنید با درک عمق خود مشکل دارید ، با چشم پزشک خود صحبت کنید.

منبع سایت آکادمی چشم پزشکی آمریکا

مطلب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | |