درمان جداشدگی شبکیه با لیزیک و لازک

جداشدگی شبکیه چشم

در این مطلب به درمان جداشدگی شبکیه با لیزیک و لازک و نیز راه های تشخیص , علائم و مراقبت های بعد از آن می پردازیم و همچنین انواع روش های درمانی را نیز معرفی می کنیم

تشخیص

پزشک شما ممکن است از آزمایشات ، ابزارها و روشهای زیر برای تشخیص جداشدگی شبکیه استفاده کند:

معاینه شبکیه پزشک ممکن است از ابزاری با نور روشن و لنزهای خاص برای معاینه قسمت پشت چشم شما از جمله شبکیه استفاده کند. این نوع دستگاه نمایی کاملاً دقیق از کل چشم شما را نشان می دهد و به پزشک این امکان را می دهد تا هرگونه سوراخ ، پارگی یا جداشدگی شبکیه را مشاهده کند.

تصویربرداری با سونوگرافی اگر خونریزی در چشم اتفاق افتاده باشد دیدن شبکیه چشم را دشوار می کند، پزشک شما ممکن است از این آزمایش استفاده کند

پزشک شما حتی در صورت وجود علائم فقط در یک چشم، هر دو چشم را معاینه می کند. اگر در این بازدید پارگی مشخص نشود ، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا ظرف چند هفته برگردید تا تأیید کند که چشم شما به دلیل همان جداسازی زجاجیه ، پارگی تاخیری ایجاد نکرده است. همچنین اگر علائم جدیدی را تجربه کرده اید ، مهم است که سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان

جراحی تقریباً همیشه برای ترمیم پارگی ، سوراخ یا جدا شدن شبکیه استفاده می شود. تکنیک های مختلفی در دسترس است. در مورد خطرات و مزایای گزینه های درمانی خود از چشم پزشک خود سوال کنید. با هم می توانید تعیین کنید که چه روشی یا ترکیبی از رویه ها برای شما مناسب است.

علائم

علائم جدا شدن شبکیه به خودی خود بدون درد است. اما علائم هشدار دهنده تقریباً همیشه قبل از بروز یا پیشرفت ظاهر می شوند ، مانند:

ظاهر شدن ناگهانی تعداد زیاد جسم شناور در دید مثلا وقتی به دیوار سفید نگاه می کنید – چیزهای ریز و درشتی که به نظر می رسد در چشم شما حرکت می کنند
جرقه های نور در یک یا هر دو چشم (فوتوپسی)
تاری دید
به تدریج بینایی جانبی (پیرامونی) کاهش می یابد
سایه ای پرده مانند بر قسمتی از میدان دید شما

پارگی شبکیه

هنگامی که پارگی یا سوراخ شدن  شبکیه هنوز به جداسازی نرسیده است ، جراح چشم شما ممکن است یکی از روشهای زیر را برای جلوگیری از جدا شدن شبکیه و حفظ بینایی پیشنهاد دهد.

جراحی لیزر (photocoagulation). جراح یک پرتو لیزر را به داخل چشم هدایت می کند. لیزر باعث ایجاد سوختگی در اطراف پارگی شبکیه می شود ، زخمی ایجاد می کند که معمولاً شبکیه را به بافت زیرین پیوند می زند.

انجماد (کرایوکسی). جراح بعد از دادن بی حسی موضعی برای بی حس کردن چشم ، میله انجماد را بر روی سطح بیرونی چشم مستقیماً بر روی غشای اشک می گذارد. یخ زدگی باعث ایجاد جای زخم می شود که به محکم کردن شبکیه به دیواره چشم کمک می کند.

هر دو روش به صورت سرپایی انجام می شود. پس از انجام عمل ، به شما توصیه می شود تا چند هفته از فعالیت هایی که ممکن است باعث ایجاد تکان چشم شود – مانند دویدن ، خودداری کنید.

جداشدگی شبکیه

اگر شبکیه شما جدا شده باشد ، برای ترمیم آن به جراحی نیاز دارید ، احتمالا در همان چند روز پس از تشخیص نیاز به عمل جراحی خواهید داشت. نوع جراحی که جراح شما توصیه می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله اینکه جدا شدن چقدر شدید است.

تزریق هوا یا گاز به چشم شما. در این روش ، به نام رتینوپوکسی پنوماتیک (RET-ih-no-pek-see) ، جراح حباب هوا یا گاز را به قسمت مرکزی چشم (حفره زجاجیه) تزریق می کند. در صورت قرار گرفتن صحیح ، حباب ناحیه شبکیه حاوی سوراخ یا سوراخ هایی را بر روی دیواره چشم فشار می دهد و جریان مایعات را به فضای پشت شبکیه متوقف می کند. پزشک شما همچنین در طول عمل از کرایوپسی برای ترمیم شکاف شبکیه استفاده می کند.

مایعاتی که در زیر شبکیه جمع شده بودند به خودی خود جذب می شوند و شبکیه می تواند به دیواره چشم بچسبد. ممکن است لازم باشد تا چند روز سر خود را در موقعیت خاصی نگه دارید تا حباب در جای مناسب قرار گیرد. حباب سرانجام به خودی خود جذب مجدد خواهد شد.

باکل اسکالر. این روش که بصورت کمانش (اسکلر) انجام می شود ، جراح مواد سیلیکونی را به قسمت سفیدی چشم شما که(اسکلرا) یا صلبیه نام دارد ، در ناحیه آسیب دیده آن قرار می دهد. این روش دیواره چشم را برجسته می کند و مقداری از فشارناشی از لرزش زجاجیه روی شبکیه را تسکین می دهد.
اگر چندین پارگی یا سوراخ وجد داشته باشد و یا یک جداشدگی گسترده وجود دارد ، جراح شما ممکن است مواد اسکلرال را به صورت گسترده استفاده کند که تمام چشمان شما مانند کمربند محاصره کند این مواد که در پشت دیواره چشم قرار دارند یه دیواره فشار می آورندتا شبکیه به پشت چشم دوباره بچسبد . البته مواد به گونه ای قرار می گیرند که دید شما را مسدود نکند .

تخلیه و جایگزینی مایعات موجود در چشم. در این روش که ویترکتومی نامیده می شود، جراح زجاجیه را بهمراه هر بافتی که روی شبکیه می چرخد ، از بین می برد. سپس روغن ، گاز یا روغن سیلیکون به فضای زجاجیه تزریق می شود تا به صاف کردن شبکیه کمک کند.

سرانجام هوا ، گاز یا مایع جذب می شود و فضای مایع زجاجیه با مایعات بدن دوباره پر می شود. در صورت استفاده از روغن سیلیکون ، جذب مواد ممکن است ماها طول بکشد.ممکن است ترکیبی از تمام روشهای ذکر شده همراه با لیزر استفاده شود

بعد از عمل ممکن است بازگشت بینایی شما چندین ماه طول بکشد. برای درمان موفقیت آمیز ممکن است شما نیاز به یک عمل جراحی دوم داشته باشید. برخی از مردم هرگز بینایی از دست رفته خود را بازیابی نمی کنند.

مقابله و پشتیبانی

جدا شدن شبکیه ممکن است باعث از بین رفتن دید شما شود. بسته به میزان از بین رفتن بینایی، شیوه زندگی بیمار ممکن است به میزان قابل توجهی تغییر کند.

هنگامی که یاد می گیرید با دید کم زندگی کنید ، می توانید ایده های زیر به شما کمک کند:

عینک های مخصوصی برای بهبود بینایی شما موجود است. برای محافظت از چشم بهتر خود از لنزهای محافظ استفاده کنید.
خانه خود را روشن کنید. از نور مناسب در خانه خود برای مطالعه و سایر فعالیت ها استفاده کنید.
خانه خود را ایمن تر کنید.گوشه ها یا کنارهای فرش که موجب زمین خوردن شما می شود را درست کنید و نوارهای رنگی را روی لبه های پله قرار دهید. نصب چراغ های اتومات را در نظر بگیرید.
از کمک دیگران استقبال کنید. به دوستان و اعضای خانواده در مورد مشکلات بینایی خود بگویید تا آنها به شما کمک کنند.
از فناوری کمک بگیرید. ابزار های دیجیتالی مانند تبدیل متون به صوت و.. وجود دارند و هر روز هم در حال پیشرفت هستند .
از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
با دید کم با دیگران صحبت کنید. از شبکه های آنلاین ، گروه های پشتیبانی و منابع برای افرادی که دارای دید کم هستند استفاده کنید

آماده شدن برای ویزیت با دکتر

در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.آنچه شما می توانید انجام دهید از محدودیت های قبل از قرار ملاقات آگاه باشید.
در زمان تعیین وقت ، از قبل بپرسید که آیا پیشاپیش باید کاری انجام دهید.
علائمی را که تجربه می کنید ذکر کنید ، از جمله مواردی که به نظر نمی رسد با قرار ملاقات ارتباطی داشته باشند.
اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله استرس های اساسی و تغییرات اخیر زندگی را لیست کنید.
تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل های مصرفی ، از جمله دوز ، را ذکر کنید.
از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان بخواهید که با شما همراه شوند. ممکن استلازم باشد کسی باشد تا شما را به خانه برگرداند
یا این شخص می تواند در طول قرار ملاقات اطلاعاتی را از پزشک یا سایر کارمندان درمانگاه بنویسد. سؤالاتی را برای پرسیدن از پزشک خود لیست کنید.

برای جدا شدن شبکیه ، برخی از سؤالات اساسی عبارتند از:

محتمل ترین علایم من چیست؟
علل احتمالی دیگر علائم من چیست؟
به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟ آیا آنها به آمادگی خاصی نیاز دارند؟
آیا شرایط من احتمالاً موقتی است یا ادامه دارد؟
گزینه های درمانی من چیست و کدام یک را توصیه می کنید؟
گزینه های اول برای رویکرد اول که شما پیشنهاد می کنید چیست؟
من یک وضعیت پزشکی دیگر دارم چگونه می توانم به بهترین وجه آنها را مدیریت کنم؟
آیا باید فعالیت خود را به هر طریقی محدود کنم؟
آیا نیاز به مراجعه به یک متخصص دیگر دارم؟
آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری دارید که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایتهایی را پیشنهاد می کنید؟
چه چیزی تعیین خواهد کرد که آیا باید برای یک بازدید بعدی برنامه ریزی کنم؟
اگر به عمل جراحی نیاز داشته باشم ، بهبودی چقدر طول خواهد کشید؟
آیا بعد از عمل می توانم مسافرت کنم؟ آیا مسافرت با هواپیما بی خطر خواهد بود؟

احتمالاً پزشک از شما سؤالاتی از قبیل:

از چه زمانی علائم شروع شدند ؟
آیا علائم همیشگی هستند یا گاه و بیگاه می آیند و می روند ؟
علائم شما چقدر شدید است؟
آیا در چشم دیگر خود علائمی داشته اید؟
آیا تا به حال آسیب دیدگی چشم داشته اید؟
آیا تا به حال التهاب چشم را تجربه کرده اید؟
آیا تاکنون جراحی چشم انجام داده اید؟
آیا شرایط پزشکی دیگری مانند دیابت وجود دارد؟
آیا تاکنون هیچ یک از اعضای خانواده شما دچار جداشدگی شبکیه شده اند؟

کلینیک فوق تخصصی چشم و لیزر دکتر مکارمی ارائه دهنده انواع خدمات درمانی اعم از جراحی و لیزر در خدمت شما کاربران گرامی می باشد . برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با این شماره ۸۸۸ ۸۸ ۳۲۲ – ۰۱۱  تماس بگیرید . آدرس : بابل؛ میدان کشوری.ساختمان مهر

برچسب ها: | |