بهبود بینایی در سالمندان می تواند بر سلامت درازمدت مغز تاثیر مثبت داشته باشد

پینایی - سالمند

یک مطالعه جدید در انگلیس در مورد درمان بینایی در سالمندان ، نشان داده است افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند ، عملکرد ذهنی بهتری در زندگی بعد عمل داشته اند. این گزارش به یک تحقیق در حال سترش می پیوندد که نشان می دهد مراقبت از بینایی برای افراد مسن مزایایی دارد که فراتر از بهبود بینایی است.

محققان میزان کاهش هوشیاری (شناختی) قبل و بعد از عمل جراحی آب مروارید را با یکدیگر مقایسه کردند. محققان دریافتند که پس از ۱۳ سال پیگیری این افراد ، میزان افت شناختی ۵۰ درصد کاهش یافته است. میزان کاهش هوشیاری در افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار داشته اند بعد از عمل جراحی نسبت به قبل کندتر بوده و به روند کاهش در بین افراد فاقد آب مروارید نزدیک می شود.

سایر مطالعات ، اختلال بینایی را با توانایی شناختی پایین در بزرگسالان مسن مرتبط کرده است. اما تا کنون ، در مورد آن مشخص نشده بود که آیا بهبود بینایی از طریق جراحی آب مروارید می تواند باعث کند شدن روند زوال عملکرد ذهنی  شود . مطالعه جدید شامل ۲۰۶۸ بزرگسال است که تحت عمل جراحی آب مروارید و ۳۶۳۶ بزرگسالی که اصلا مبتلا به آب مروارید نبودنده اند می شد. محققان حافظه شرکت کنندگان را مورد آزمایش قرارمی دادندبه این صورت که از آنها خواستند ۱۰ کلمه را به خاطر بسپارند ، هر دو گروه می بایست بلافاصله پس از شنیندن کلمات با صدای بلند آنها را تکرار کنند و یک بار دیگر در حالی که مشغول به کار دیگری -با هدف هواس پرتی – بودند کلمات را می باید تکرار می کردند.

بهبود کیفیت زندگی سالمندان بعد عمل آب مروارید

محققان خاطرنشان کردند که دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا مشکلات بینایی بر افت عملکرد ذهنی و شناختی تأثیر می گذارد. اما آنها فکر می کنند که انزوا ، خجالت و عدم فعالیت بدنی که ناشی از مشکلات بینایی می باشد ممکن است موثر باشد.

توماس استاینمن پروفسور چشم پزشکی از دانشگاه Case Western و چشم پزشک در مرکز پزشکی MetroHealth در کلیولند گفت “اگرفردی نتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد به سبب اینکه نمی توانید خوب ببیند ، آسان تر است که در افسردگی قرار بگیرد و منزوی شود. این امر می تواند بر تواناییهای شناختی فرد تأثیر بگذارد.”

دکتر استاینمن در پژوهش دیگری که در دانشگاه Case Western در مورد جراحی آب مروارید و کاهش شناختی انجام شده است مشارکت دارد. این مطالعه شامل بیمارانی است که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند و افرادی که موافقت کرده اند کمی منتظر بمانند تا جراحی انجام شود.هردو گروه دارای پشتبان و مراقب (همراه) بوده اند . داده های اولیه تحقیق نشان می دهد که بهبود بینایی تنها فایده جراحی آب مروارید نیست ، بلکه باعث بهبود کیفیت زندگی و تأخیر یا کند شدن روند کاهش شناختی در بزرگسالان می شود. نتایج همچنین حاکی از آن است که بیمارانی که جراحی آب مروارید داشته اند – و مراقبین آنها – در مقایسه با بیمارانی که عمل جراحی نداشته اند و مراقبان آنها نیز دچار اضطراب کمتری می شوند.

سایر مزایای جراحی آب مروارید

یک مطالعه نشان داد وقتی افراد مسن برای بهبود بینایی خود جراحی آب مروارید انجام می دهند ، خطر افتاد و شکستن استخوان لگن نیز در آنها کاهش می یابد. یک مطالعه دیگر در افرداد بین ۵۵ تا ۸۵ ساله ، با و بدون آب مروارید نشان داد که مبتلایان به آب مروارید چهار برابر بیشتر در در شرائط چالشی جاده هنگام رانندگی شکایت داشته اند .آمار رانندگان مقصر در تصادف در ۵ سال اخیر آنها ، ۲/۵ برابر از افراد معمولی بیشتر است

درمان بینایی باعث افزایش کیفیت زندگی می شود

طبق تجربه بالینی دکتر اشتاینمن اصلاح مشکلات بینایی از جمله آب مروارید می تواند تفاوت زیادی در کیفیت زندگی فرد ایجاد کند.

وی گفت: “بعضی اوقات اعضای خانواده می گویند ،” مادر من دیگر کاری نمی کند – او نمی خواند ، رانندگی نمی کند ، بنابراین چرا باید زحمت جراحی را تحمل کند؟ ” “من به این مسئله اهمیت می دهم. من شاهد تغییراتی بسیار شگفت انگیز در بیماران مسن هستم که مشکلات بینایی خود را درمان قرار داده اند. عمل جراحی آب مروارید یک عمل سرپایی ایمن است. این امر می تواند زندگی افراد را ارتقا بخشد و آنها را به زندگی برگرداند.”

دکتر استاینمن گفت: گاهی اوقات چیزی به سادگی گرفتن عینک جدید می تواند در بینایی افراد مسن تفاوت ایجاد کند. یک مطالعه جدید منتشر شده در چشم پزشکی JAMA نشان داد که تقریبا ۴۰ درصد از بزرگسالان ۷۸ ساله و مسن تر در این مطالعه به عینک یا نسخه تجدید شده نیاز دارند. بسیاری از کسانی که در این مطالعه قرار گرفتند ، مراجعه به  چشم پزشک برایشان سخت بوده است.

دکتر اشتاینمن گفت: “اکثر افراد مورد مطالعه دید بدتراز ۲۰/۴۰ دارند ، که” دید رانندگی “تلقی می شود.” “حتی چیزی به سادگی چک کردن نمره چشم   واقعا می تواند به شما کمک زیادی کند. این به شما کمک می کند دید رانندگی خود را حفظ کنید ، به شما امکان می دهد قرص و غذای خود را در بشقاب خود ببینید.”

 منبع سایت آکادمی چشم پزشکی آمریکا

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |