ایمنی چشم و کرونا

ایمنی چشم و کرونا

ایمنی چشم و کرونا : کارشناسان می گویند محافظت از چشم شما – همانند دست و دهان شما – می تواند باعث کاهش همه گیری ویروس کرونا شود. به همین دلیل مهم است که از چشمان خود در این هنگام که بیماری کوید ۱۹ همه گیرشده محافظت کنید .

شیوع کرونا ویروس از طریق چشم

کرونا باعث بیماری خفیف تا شدید تنفسی می شود. علائمی مانند تب ، سرفه و تنگی نفس می تواند ۲ تا ۱۴ روز پس از مواجهه فرد ظاهر شود. افراد مبتلا به عفونت های شدید می توانند دچار ذات الریه شوند و از عوارض بیماری جان خود را از دست دهند.

محدود کردن در معرض قرار گرفتن چشم می تواند در پیشگیری از ابتلا کمک کند. به همین دلیل :

وقتی فرد بیمار سرفه می کند یا صحبت می کند ، ذرات ویروس می توانند از دهان یا بینی او به صورت شما اسپری شود. به احتمال زیاد این قطرات را از طریق دهان یا بینی خود استنشاق می کنید ، اما می توانند از طریق چشمان شما نیز وارد شوند.
همچنین می توانید با لمس کردن چیزی که ویروس روی آن وجود دارد – مانند یک میز یا دستگیره – و سپس لمس کردن چشمان ، خود را آلوده کنید.

ویروس کرونا به صورت نادر باعث قرمزی چشم شود

اگر کسی را با چشم صورتی می بینید ، وحشت نکنید. این بدان معنا نیست که شخص مبتلا به کرونا ویروس شده است. اما مقامات بهداشتی معتقدند که قرمزی چشم ویروسی یا ملتحمه در تقریباً ۱ تا ۳ درصد از مبتلایان به کرونا ویروس ایجاد می شود. ویروس می تواند با لمس مایعات چشمی فرد آلوده یا اشیاء ایی که حاوی این مایعات هستند پخش شود.

روشهای مراقبت از چشم ممکن است در طول همه گیری به تأخیر بیفتد

از نظر سلامتی و ایمنی همه افراد ، به چشم پزشکان و سایر پزشکان خواسته می شود که به جز مراقبت های فوری یا اورژانسی ، بیماران را در طول همه گیری های کروناویروس مشاهده نکنند. این به دو دلیل مهم مهم است:

  • محدود کردن تماس پزشکان و بیماران برای کاهش شیوع کرونا ویروس مهم است.
  • همه مردم باید در مصرف لوازم پزشکی یکبار مصرف حیاتی (مانند ماسک و ماسک صورت) صرفه جویی کنند تا بتوانند در بیمارستانهایی که در حال حاضر به آنها بیشترین نیاز را دارند استفاده شود.

احتمالاً متوجه خواهید شد که ویزیت های روتین بیماران دوباره برنامه ریزی خواهد شد. هرگونه جراحی چشم و رویه هایی که فوریت های پزشکی نداشته باشند به تعویق می افتند.

برای راهنمایی در موارد زیر حتما با چشم پزشک خود تماس بگیرید:

  • شما دژنراسیون ماکولا یا رتینوپاتی دیابتی دارید و به طور منظم تزریق چشم انجام می دهید.
  • شما متوجه تغییر در دید خود می شوید (مانند نقاط تار ، موج دار یا خالی در زمینه بینایی).
  • شما متوجه تعداد زیادی شناور جدید یا چشمک زن در چشم خود می شوید.
  • شما ناگهان بینایی خود را از دست می دهید.
  • درد چشم ، سردرد ، قرمزی چشم ، حالت تهوع و استفراغ دارید.

انتظار تغییرات در مراحل و معاینات چشم :

  • کلینیک ممکن است از شما بخواهد به جای اینکه در اتاق انتظار معمولی باشد ، در بیرون یا در اتومبیل خود صبر کنید. این امر برای محافظت از شما ، سایر بیماران و کارمندان دفتر در معرض احتمال ویروس در مناطق شلوغ انتظار است.
  • در کلینیک احتمالاً تعداد افرادی که وارد می شوند محدود شده است. اگر نیازی نیست کسی در آنجا باشد ، لطفاً کسی را به همراه خود نیاورید.
  • پزشک چشم شما ممکن است از یک محافظ پلاستیکی مخصوص تنفس در دستگاه لامپ شکافی که از آنها استفاده می شود برای نگاه به چشم شما استفاده کند. آنها همچنین ممکن است ماسکی را با یک سپر پلاستیکی بر روی چشم خود بپوشند.
  • پزشک ممکن است از شما بخواهد تا بعد از اتمام معاینه چشم ،صبر کنید تا صحبت کنید. بعد از معاینه و قرار گرفتن در فاصله مطمئن می توانند با شما صحبت کنند و به سؤالات شما پاسخ دهند .
  • در بعضی از روشها ممکن است از خدمات پزشکی تلفنی، برای بازدیدهای “مجازی” از طریق تلفن یا گفتگوی تصویری از طریق رایانه استفاده کنند

پزشکان چشم اقدامات احتیاطی زیر را توصیه می کنند:

  • اگر سرفه یا تب دارید ، یا با کسی که این علائم را داشته است در تماس تنگاتنگی بوده اید ، باید قبل از موعد با مطب پزشک خود تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید. اگر ملاقات شما اضطراری نیست ، ممکن است نیاز به ماندن در خانه باشید
  • اگر بیمار شوید ، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک پوشش محافظ یا ماسک بپوشید ، و در یک اتاق ویژه و به دور از سایر بیماران منتظر بمانید.
  • اگر در طول تست خود نیاز به سرفه یا عطسه دارید ، از میکروسکوپ فاصله بگیرید. صورت خود را درآرنج یا توسط دستمال بپوشانید. فوراً دستان خود را با آب و صابون بشویید.

چگونه به خود و دیگران کمک کنیم:

“یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اگرچه نگرانی زیادی در مورد کروناویروس وجود دارد ، اما اقدامات احتیاطی عقل سلیم می تواند خطر آلودگی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین ، دستان خود را زیاد بشویید ، از اصول بهداشت لنزهای تماسی ، خوب پیروی کنید و از لمس یا مالش بینی ، دهان و به خصوص چشم های خود جلوگیری کنید. »

۱-اگر لنزهای تماسی دارید ، مدتی به عینک کوچ کنید.

دارندگان لنزهای تماسی بیش از حد متوسط چشم خود را لمس می کنند. دکتر طولی (Tuli ) توصیه می کند: “عینک زدن را به جای لنزهای تماسی بیشتر در نظر بگیرید. به ویژه اگر تمایل دارید چشمانتان را لمس کنید. تعویض لنزها با عینک می تواند باعث کاهش تحریک چشم شود و شما را مجبور به مکث قبل از لمس چشم کند.” اگر همچنان استفاده از لنزهای تماسی را ادامه می دهید ، نکات بهداشتی را رعایت کنید تا احتمال ابتلا به عفونت محدود شود.

۲- عینک می تواند یک لایه محافظتی ایجاد کند.

لنزهای تصحیحی یا عینک آفتابی می توانند چشم شما را از قطرات تنفسی آلوده محافظت کنند. اما آنها ۱۰۰٪ امنیت ارائه نمی دهند. این ویروس هنوز هم می تواند از اطراف عینک به چشم شما برسد. اگر مراقب یک بیمارهستید یا در معرض افراد مشکوک هستید ، عینک های ایمنی می توانند دفاع قوی تری ارائه دهند.

۳- به اندازه کافی برای دوران قرنطینه و احتیاط داروی های چشم برای خود تهیه کنید

کارشناسان به بیماران توصیه می کنند داروهای ضروری خود را برای کل مدت قرنطینه تهیه کنند ، بنابراین اگر در قرنطینه هستید یا اینکه وسایل شما در حین شیوع محدود می شود ، داروی کافی برای خود تهیه کنید. اما این ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. اگر بیمه شما به شما امکان می دهد بیش از ۱ ماه از داروهای اساسی چشم ، مانند قطره های گلوکوم بگیرید، باید این کار را انجام دهید. برخی از بیمه گذاران تأمین ۳ ماهه دارو را در مواقع فاجعه طبیعی مجاز می کنند. در صورت بروز مشکل در تأیید شرکت بیمه خود ، از داروساز یا چشم پزشک خود بخواهید که کمک کند. و مثل همیشه قبل اتمام دارو زودتر نسبت به تهیه آن اقدام کنید و آن را به دقیقه نود موکول نکنید

۴- از مالش چشم خودداری کنید.

همه ما این کار را می کنیم. در حالی که شکستن این عادت طبیعی دشوار است ، انجام این کار خطر عفونت را کاهش می دهد. اگر احساس خارش یا مالیدن چشم خود و یا حتی برای تنظیم عینک خود احساس می کنید ، به جای انگشتان خود از یک دستمال استفاده کنید. خشکی چشم می تواند منجر به ساییدگی بیشتر شود ، بنابراین می توانید استفاده از قطرات مرطوب کننده را در نطر بگیرید. اگر به هر دلیلی مجبور هستید چشمان خود را لمس کنید – حتی برای داروی چشم – دستان خود را ابتدا با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. و بعد از استعمال دارو دستانتان را دوباره با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

۵- بهداشت ایمن و مسافت اجتماعی را تمرین کنید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این دستورالعملهای کلی را برای کاهش سرعت شیوع بیماری ارائه می دهند:

  • دستان خود را حداقل به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید.
  • به خصوص قبل از استفاده از دستشویی ، عطسه ، سرفه یا دمیدن بینی باید دست های خود را مخصوصاً بشویید.
  • اگر نمی توانید دستانتان را بشویید ، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.
  •  از لمس صورت خود – به خصوص چشم ، بینی و دهان خودداری کنید.
  • اگر سرفه می کنید یا عطسه می کنید ، صورت خود را با آرنج خود یا دستمال بپوشانید. اگر از دستمال استفاده می کنید ، فوراً آن را دور بیندازید( قبل انتداختن در سطل زباله اول آن را در یک پلاستیک یکبار مصرف بگذارید ). سپس بروید دستان خود را بشویید.
  •  از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. اگر فکر می کنید شخصی به عفونت تنفسی مبتلا است ، بهتر است۶ فوت( ۲متر ) از آن دور بمانید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید.
  •   سطوح و وسائلی که به طور مرتب لمس می شوند را ضدعفونی کنید مانند دستگیره ها ،پیشخوان و …

منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: |