آیا عینک های مخصوص کور رنگی واقعا موثر هستند؟

کور رنگی

این روزها عینک های مخصوص کور رنگی ، برای افرادی که دارای فرم های رایج کوررنگی موسوم به قرمز- سبز هستند، تبلیغ می کنند. شاید ویدیوهای احساسی از افرادی را که این عینک ها را برای اولین بار استفاده می کنند را در اینترنت دیده باشید. اما چطور عینک های اصلاح کننده کوررنگی واقعا کار می کنند؟

کور رنگی ارثی – که کمبود نقص دید نیز نامیده می شود – امروزه درمان ندارد. اما برای بعضی از افرادی که دارای نوع خیف تر ، رنگ سبز_رنگ قرمز هستند، عینک های مخصوص اصلاح رنگی می توانند با کنتراست بیشتر بین برخی رنگ ها را دید آن  را بهبود ببخشند. نتایج بسته به نوع و میزان کمبود دید فردی متفاوت است.

عینک های مخصوص کوررنگی چطور کار می کنند و برای چه کسانی مناسب هستند؟

کوررنگی ژنتیکی ناشی از عدم وجود یا مشکل در عملکرد یک یا چند فورورسپتور مخروطی از حسگر رنگ در شبکیه است. افرادی که مشکل تشخیص نور سبز (deuteranomaly) یا نور قرمز (پروتئانومالی) دارند، همپوشانی بین برخی از طول موج های نور که مغز آن را به عنوان رنگ قرمز یا سبز تفسیر می کند را تجربه می کنند.

ایوان شواب، استاد چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس توضیح می دهد”عینک های مخصوص کوررنگی که از مواد معدنی خاصی ساخته شدهاند با جذب و فیلتر کردن بعضی از طول موج های بین سبز و قرمز می توانند مغز را فریب بدهند. »

به گفته دکتر شواب، برخی از نورها از طریق عینک ها مسدود می شوند به طوری که طول موج های باقیمانده قرمز و سبز با هم همپوشانی نداشته باشند. با همپوشانی کمتر رنگ، مغز یک سیگنال واضح تر که برای کمک به تمایز بین رنگ های مشکل داراست دریافت می کند. یکی از محبوب ترین این نوع عینک ها توسط EnChroma ساخته می شود.

عینک های مخصوص کوررنگی در افرادی که دچار کورنگی کامل در نوع قرمز-سبز هستند عملکردی ندارد.

این عینک ها هیچ اثر درمانی بر اعصاب بینایی و دستگاه بینایی انسان ندارند یعنی اثرات مثبت عینک تنها تا زمانی است که آنها را بر چشم زده باشند.

دکتر شواب توضیح می دهد که عینک ها آنچه را که مردم با عینک به آن می نگرند را تغییر می دهد و تمایز بین قرمز و سبز را افزایش می دهند. اما این تجربه به طور گسترده ای به نسبت افراد و نوع کور رنگی آنها تفاوت می کند همچنین باید در نظر داشت که این عینک ها رنگ واقعی و طبیعی را بر نمی گردانند

چه چیزهایی را باید قبل از خرید عینک ها مخصوص کور رنگی در نظر گرفت

از آنجا که این نوع عینک ها میزان نوریکه به چشم می رسد را کاهش می دهند، شاید برای استفاده در شب مناسب نباشند.به خصوص برای افرادی که دارای شرایط چشمی دیگری مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا هستند، مشکل آفرین باشد. اینکروما(EnChroma) سازنده این نوع عینک ها ازاستفاده این عینک ها در هنگام رانندگی هشدار می دهد. این کمپانی برای فضاهای داخلی مجموعه مخصوصی را پیشنهاد می دهد که مخصوص این نوع محیط کم نور طراحی شده است.

هزینه نیز برای مصرف کننده متوسط نکته مهمی است. این عینک ها ممکن است یکی از اقلام لوکس برای بسیاری از افراد باشند، زیرا آنها می توانند تا چند صد دلار قیمت داشته باشند. مهم است که افراد انتظارات واقع بینانه ای را قبل خرید داشته باشند. عینک های اصلاح کننده کور رنگی به طور کلی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند، زیرا کوررنگی روی سلامت فرد تاثیر نمی گذارد، بنابراین درمان از نظر پزشکی ضروری نیست.

ابزارهای دیگرنیز برای افزایش کنتراست بین رنگ ها وجود دارد ، مانند عینک های شکار و فیلترهای کنتراست برای عکاسی که ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما محصولات برای
هدف های دیگری ساخته شده اند و مانندعینک های EnChroma که به طور خاص برای افرادی که دارای کوررنگی هستند ، توسعه نیافتند.

دکتر شواب افزود: “مخترعان برند اینکورما [Enchroma] فیزیک بصری و کمبود رنگ را درک کرده اند همچنین درک کامل از فیزیک اپتیک و فیلترهای نوری را دارند. این دانش ترکیب شده، آنها را قادر به انتخاب مواد معدنی نادرکه کاملا سازگار با محدودیت های فیلترهای در جهت رفع این کمبود رنگی کرده است . این یک ملودرام زیبا از کنجکاوی و دانش برای رفع یک مشکل است. ”

آیا روش دیگری برای درمان کوررنگی وجود دارد؟

امید هایی در ژن درمانی در آخرین آزمایشاتی که بر روی نمونه حیوانی انجام شده به وجود آمده اما هنوز بر روی نمونه انسانی چنین درمانی آزمایش نشده است.

منبع

3.3 16 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | |