آب مروارید : هشت موضوعی که شاید در مورد آن ندانید

آب مروارید


۱- بیش از یک نوع آب مروارید وجو د دارد


شایع ترین نوع این بیماری (که در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده می شود) عمدتاً در مرکز عدسی چشم شکل می گیرد. این نوع آب مروارید هسته ای نامیده می شود. نوع دیگری ازاین بیماری ، آب مروارید قشری نامیده می شود.که به شکل گُوِه به جای مرکز در لبه عدسی ایجاد می شود. آب مروارید کپسول خلفی به طور کلی در قسمت پشت عدسی شکل می گیرد و مانع از رسیدن پرتوهای نور به شبکیه می شود. آب مروارید کپسول خلفی معمولاً سریعتر از آب مروارید هسته ای و قشر ی ایجاد می شود


۲- نوزادان هم می توانند با آب مروارید به دنیا بیایند


هنگامی که نوزاد در اثر ابتلا به آب مروارید به دنیا می آید یا در اوایل کودکی آن را توسعه می دهد ، به آن آب مروارید مادرزادی گفته می شود. این می تواند به دلیل ژنتیک ، شرایط خاص سلامتی یا عفونت یا تروما قبل از تولد باشد. از آنجا که چشم و مغز کودک در حال یادگیری است ، چشم پزشکان می خواهند اطمینان حاصل کنند که آبمروارید زودتر تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد. در غیر این صورت ، داشتن این بیماری می تواند بر رشد طبیعی ارتباط چشم و مغز تأثیر بگذارد و منجر به از بین رفتن بینایی شود. پزشکان معمولاً در طول معاینات معمول شیرخوار ، آب مروارید مادرزادی را تشخیص می دهند.


۳- ابتلا به دیابت احتمال ابتلا به آب مروارید را سریعتر و زودتر در طول زندگی افزایش می دهد


عدسی چشم از طریق مایعی قندی تغذیه می شود این مایع روشن در جلوی چشم بین لنز و قرنیه وجود دارد.این مایع اکسیژن و گلوکز (قند) سلول ها را فراهم می کند. در فرد مبتلا به دیابت که قند خون کنترل نشده ای دارد ، سلول های موجود در عدسی چشم ممکن است کدر و غیر شفاف شود. سرانجام آب مروارید شکل می گیرد و باعث می شود همه چیز مبهم ، محو یا زرد رنگ شود.


۴- آب مروارید بعد از جراحی برنمی گردد


با جراحی آبمروارید ، چشم پزشک شما عدسی طبیعی کدر شده چشم شما را با یک عدسی مصنوعی شفاف جایگزین می کند. عدسی جدید دوباره تیره نمی شود. با این حال ، در برخی از افراد بعد از عمل جراحی آبمروارید ثانویه ایجاد می شود. این زمانی است که غشای نازک که لنز را در خود نگه می دارد ، تیره می شود. با یک روش سریع به نام کپسولوتومی خلفی ، چشم پزشک شما می تواند از لیزر برای درمان کپسول خلفی استفاده کند و با این عمل اجازه می دهد مجدداً نور از چشم عبور کند


۵-اگر درجه بالایی از نزدیک بینی دارید ، خطر بیشتری برای جدا شدن شبکیه بعد از جراحی آب مروارید دارید.


مطالعات نشان داده است که افرادی که دچار نزدیک بینی شدید هستند ممکن است بعد از عمل آبمروارید ، احتمال بیشتری از جدا شدن شبکیه داشته باشند. اگر بسیار نزدیک بینی هستید و در حال انجام عمل جراحی برای این آبمرواید هستید ، شما و چشم پزشک خود می توانید در مورد این خطر و فواید جراحی صحبت کنید.


۶-آب مروارید اثر هنرمند مشهور کلود مونه را نیز تحت تأثیر قرار داد

مونه - تاثیر آب مروارید


کلود مونت (۱۹۴۰-۱۹۴۰) نقاش معروف فرانسوی بود. سبک نقاشی او به عنوان امپرسیونیسم معروف است که تأثیرات تغییر رنگ و نور را به مرور زمان نشان می دهد. مونت همین بیماری را داشت که به تدریج بین سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۲ بدتر شد. داشتن آب مرواریدوابسته به سن به این معنی بود که مونه دیگر نمی توانست رنگهایی با همان شدت را ببیند. سفیده ها ، سبز ها و آبی های نقاشی های قبلی او (تصویر بالا) به تدریج با نوارهای بزرگتر از رنگهای زرد ، قهوه ای و بنفش بیشتر جایگزین شدند (تصویر زیر)

مونه - تاثیر آب مروارید


۷ رنگ چشم در میزان ریسک ابتلا تأثیر گذار است


مطالعات نشان می دهد که افرادی که چشم های قهوه ای تیره دارند نسبت به افرادی که چشم های روشن تری دارند ، خطر بیشتری برای ابتلا دارند.
نور ماوراء بنفش نقش مهمی در توسعه آب مروارید دارد مهم نیست که چشمان شما چه رنگی است. همه باید چشم خود را در برابر آفتاب باعینک آفتابی مسدود کننده ۱۰۰٪ اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند وهمچنین از یک کلاه پهن به سر بگذارند.


۸- در موارد خاص ، چشم پزشکان ممکن است جراحی آب مروارید را برای هر دو چشم توصیه کنند ، حتی اگر بینایی یک چشم هنوز خوب باشد


پس از برداشتن آبمروارید از یک چشم ، احتمالاً در بیشتر افراد تا زمانی که آب مروارید در چشم دیگر در فعالیتهای روزانه تداخل ایجاد نکند ، جراحی نخواهد شد. با این وجود ، شرایط خاصی وجود دارد که چشم پزشک ممکن است جراحی در چشم دیگر را توصیه کند ، حتی اگر مشکل بینایی وجود نداشته باشد. تعویض عدسی در هر دو چشم به تعادل بینایی کمک می کند ، راهی مهم برای کاهش خطر افتادن ( به زمین خوردن افراد مسن ) برخی افراد (که می تواند باعث شکستگی لگن شود). از نظر برخی ، تعویض عدسی در چشم دوم می تواند خطر توسعه شکل جدی گلوکوم به نام گلوکوم زاویه بسته را، کاهش دهد.

منبع

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برچسب ها: | | | | |